1999
PORTA Plzeň
Soutěže v oblastech se zúčastnilo 444 skupin a jednotlivců. Finále proběhlo opět v areálu Výstaviště. Tento rok finále přálo počasí a pršet začalo těsně po ukončení všech koncertů.

1995
PORTA Plze?
Dochází k posunutí termínu festivalu Zahrada (pod vedením bývalého dramaturga Porty Michala Kone?ného). Na tuto zm?nu termínu nereagovali ú?inkující ani diváci pozitivn?. Kde byla tehdy chyba, dnes už nikdo nezjistí a panují zde r?zné názory, ale žánru "naší " muziky to jist? neprosp?lo.

1994
Tento rok přinesl mnoho fám a polopravd o Sdružení Porta a o Portě celkově. Základní kola začala probíhat již na podzim roku 93 a na jaře 94 se odehrála kola regionální.
PORTA Svitavy Do finále postoupilo 41 kapel a písničkářů. Přesně po dvaceti letech se Porta podívala do Svitav a hlavní dění se odehrálo v areálu Cihelna.

1992
PORTA Olomouc
Došlo k p?esunu Porty z legendární Plzn? a pro "pravou" Portu za?íná druhé období st?hování. Zájem o po?ádání Porty mají v Olomouci a Brn?. Rozhodnutí zní letos Olomouc a p?íští rok Brno. Toto období je charakteristické ?astými zm?nami ve vedení Sdružení Porty, které potrvají ješt? n?kolik dalších let a festivalu nep?inesou p?íliš dobrého.

1991 - 2002 Období dvou Port (Plzeň a Ústí nad Labem)
Nastává dělení festivalu. Zakladatelé chtějí Portu dostat zpět do míst založení a Ústí znovu hraje a zpívá portovní muziku. Pořadatelé v Plzni ale připravují dále Portu v Plzni. Plzeňští si nechávají zaregistrovat název Porta a proto se v Ústí odehrává Interporta. Do hry se vrací i ČTU, která opět pořádá oblastní kola. Z pořadatelů festivalů se stávají dva nesmiřitelné tábory.

1990
Společenské změny v roce 1989 přinesly první těžkosti. SSM bylo rušeno, což bylo dobře pro svobodu tvorby, ale otázka zněla jak se budou platit zejména oblastní a krajská kola, která nebyla finančně soběstačná. Dosavadní dramaturg Michal Konečný se nechal slyšet, že Porta skončila 17. listopadu.

1989
Tento rok byl pro Portu velmi zvláštní. Opět byl projednáván soutěžní řád o kterém bylo dlouho jednáno. Zaznívaly hlasy o zachování současného modelu, zrušení soutěže, nebo návratu k rozdělení dle žánrů. Nakonec byla vybrána verze dělící soutěžící dle žánrů, ovšem to nebyl úplně jednoduchý úkol, neb mnoho kapel se nedalo jednoznačně zatřídit.

1988
Tento rok byla stanovena další zm?na sout?žního ?ádu týkající se hlavn? autorské sout?že. Hlavní zm?nou bylo omezení maximálního možného po?tu odevzdaných písní na dv?. Díky tomu odevzdalo 105 autor? 210 písní. V interpreta?ní sout?ži postoupilo z oblastních do krajských kol 131 sout?žících z nichž se 24 probojovalo do finále.

1983
Tento ročník vstoupila v platnost další změna soutěžního řádu, kdy byla stanovena povinnost na krajské úrovni uspořádat oblastní předkola, ze kterých se postupovalo do krajských kol a odtud do finále. Tato povinnost přinesla omezení počtu postupujících kapel, kdy z krajů do Plzně postoupilo 26 účinkujících.