Třebsínské zvonění / Štafeta PFP 2025
Featured

Třebsínské zvonění / Štafeta PFP 2025

Hudební festival Třebsínské zvonění byl letos ve znamení Pocty paní Jitce Vrbové. Pořadatel festivalu Tomáš Tichý zodpověděl pro ePortýr pár otázek.

Tomáši, letošní Třebsínské zvonění bylo opravdu výjimečné. Nejen že jste organizovali už po páté Pochod zdraví v Posázaví z Pikovic na Třebsínské zvonění, ale rozhodli jste se, že vlastně celý festival věnujete vzpomínce na skvělou zpěvačku Jitku Vrbovou. Kdo s tímto nápadem přišel a můžeš popsat co se v rámci pocty této legendě na Zvonění odehrávalo?

Když dovolíš, vezmu to postupně. Pochod zdraví v Posázaví je opravdu tradiční akce, která spojuje pohyb, lásku k přírodě a výbornou muziku dohromady. V podstatě je to tak, že kdo chce šlapat z Pikovic do Třebsína, tak v občerstvení U Kelímka si koupí zlevněnou vstupenku na festival, dostane jablíčko a vyrazí. Za to, že dojde až k nám, automaticky získává dárkovou tašku s dobrotami a následně v průběhu festivalu ještě dochází ke slosování vstupenek a tři chodci dostávají speciální ceny. Každoročně se zúčastní kolem 50 pochodujících. Letos dokonce někteří přijeli k nám na festival už v pátek a v sobotu ráno se nechali do Pikovic odvézt naším Country Taxíkem.

Co se týče vzpomínky na Jitku Vrbovou a na myšlenku takovou věc uspořádat, jednak to napadlo nás oba, myslím mou manželku Martinu a mě, v den, kdy jsme se dozvěděli o jejím odchodu do hudebního nebe – zároveň to pro nás byla naprostá povinnost. Zažívali jsme s Jitkou úžasné chvíle, cítila se u nás skvěle. Takovou pomyslnou třešničkou na dortu bylo, když jsme ji před dvěma lety samozřejmě, po dohodě s ní, unesly z léčebny v Říčanech. Nahlásila ošetřovatelům, že jde na své neodmyslitelné cigárko, venku už čekal kamarád s nastartovaným autem a fofrem na Třebsínské zvonění. Bylo to vše naplánované na sekundy, takže po příjezdu k nám si rovnou sedla ke stolečku, na něm její oblíbené červené, kytička a vedle už připravený Andělín. Hned se začalo hrát a Jitka zpívat a celý její hodinový koncert byl ve stylu Standing ovation. Pak trocha oddechu a rychle autem zpět. Do léčebny vcházela se slovy, tak už jsem si zakouřila a jdu k sobě na pokoj. Nikdo si ničeho nevšiml. Na základě tohoto zážitku se její stav tak vylepšil, že jí převedli do domu s pečovatelskou službou. Taková to pro Jitku byl vzpruha.

Na letošním ročníku se na jevišti střídala opravdu zvučná jména. Legendární Pacifik, Taxmeni, Nezmaři, Schovanky nebo Vojta Nedvěd. Jaký byl ohlas návštěvníků na letošní program? A kdo z nich byl podle tebe ten největší trhák?

Všem kapelám to hrálo skvěle, program je vždy sestaven tak, aby maximálně gradoval, ale je pravda, že letos byla úroveň kapel tak vysoká, že si tu pomyslnou vysokou laťku kapely jen předávali, všechno jsou to absolutní profíci. Co se týče největšího trháku, je těžké někoho vypíchnout, ale dle slov diváků se asi nejvíc líbilo vstoupení Vojty Nedvěda s Petrem Kocmanem a Milanem Plechatým.

Zkrátka písničky bratrů Nedvědových k Posázaví asi patří nejvíc. Mimochodem, také jsme před lety dělali poctu Frantovi Nedvědovi a až na mladého Honzu se nám povedlo všechny ostatní Nedvědy dostat takřka v jednu chvíli na jedno podiu vč. maminky kluků. Bylo to velkolepé. Pak už jsme Honzu Nedvěda mohli vidět jen na Trampských Pikovicích. Není to tak dlouho co jsme festival vystrojili pro Tonyho Linharta, ale to jsou zážitky na dlouhé vyprávění.

Kromě známých seskupení se na Zvonění představil i letošní vítěz Porty, skupina Lautrec, a to proto, že festival Třebsínské zvonění se přidal ke štafetě partnerských festivalů Porty. Jak se ti Lautrec líbil a jak vítěze Porty přijali diváci?

S Jirkou Vondráčkem jsme na téma štafety partnerských festivalů mnohokrát hovořili a mně se to téma velice líbilo a líbí dodnes. Pro ty, co nevědí, co to znamená a o co jde, trochu vysvětlím.

Jde o to, si vzájemně předávat diváky, což znamená, že někde na festivale visí plakát s dalšími festivaly, aby diváci věděli, kam mohou vyrazit a konferenciér se o tom také zmiňuje. Další a neméně důležitá úloha partnerských festivalů je pomoci kapelám, které zvítězí, zkrátka si je mezi sebou přeposílat, aby kapele netrvalo věčnost, než se o nich někdo dozví. Taková kapela, které my všichni pomůžeme, může do budoucna někoho inspirovat a můžou tím pádem vznikat další skvělé kapely, vlastně nám jde o to, aby autorská hudba ať už je to folk, Bluegrass, trampská či country žila a s ní žili i naši posluchači.

Co se týče Lautrecu, je to přesně druh muziky, na kterou Porta čekala, energická kapela složená ze tří ostřílených muzikantů, založená na pořádných kytarových rifech, doplněná další skvělou kytarou a báječným zpěvem. Kapela zaujme a má charisma.

Jak vlastně vybíráš, koho si na festival pozveš? Podle jakých kritérií?

Je to velmi složitý proces ovlivněný mnoha a mnoha faktory. Z mého pohledu, coby autora, je pro mne nejdůležitější, aby kapela hrála vlastní tvorbu, dokonce v podmínkách on-line soutěže o vystoupení na Zvonění i Pikovicích je, že kapela musí mít v repertoáru minimálně 80 procent vlastních skladeb. Tímto způsobem se snažím hudební scénu někam posouvat, a ne se vracet o desítky let zpátky a poslouchat stále stejné písničky, to by byla z hlediska hudby cesta do pekel.

Dalším kritériem je, že kapela musí posluchačům něco nabídnout a předat, musí být pozitivní a živá, nesmí s nimi být nuda. Neberu kapely, které zpívají v anglickém jazyce, jsme v Čechách a čeština je krásná a velice si jí vážím a lidi si zaslouží textům rozumět. Když je poutavá kapela, dobrý text, pěkné vokály a instrumentální výkony na úrovni jsem spokojen. Kapela musí být známá, aby za ní na festival přišli lidi, proto mám pár kapel, které obsazuji skoro všude.

Ještě se vrátím k nápadu s poctou paní Jitce Vrbové. Zapojily se ke vzpomínce i kapely? Zazněly nějaké písničky Jitky Vrbové v jejich podání?

Ano, zapojily se všechny kapely i ty páteční, ostatně zazpívat si Jitčinu písničku je pro každého veliká čest, a to si nechtěl nikdo nechat ujít. Přibližně měsíc před akcí jsem oslovil s tímto nápadem všechny kapely, nabídl jim, že si mohou vybrat jakoukoliv Jitčinu písničku, vytvořil všem dostupnou tabulku s písněmi, aby se nestalo, že více kapel bude hrát stejnou píseň. Následně celá akce dopadla na výbornou. Třešničkou na dortu bylo, že po přídavku Pacifiku jsme všichni přítomní muzikanti vystoupili a zazpívali Co nevidět se sejdem. S námi zpívalo ve stoje celé publikum – bylo to úžasné.

Jaké byly pro tebe osobně nejkrásnější momenty letošního ročníku?

Nejkrásnější momenty festivalu neměly s hudbou nic společného.

V rámci Pocty Jitce Vrbové jsme vytvořili obrovskou venkovní výstavu, kde jsme vytvořili jakousi její životně hudební chronologii. Dva panely, kde byly čtyři grafiky Jitky v životní velikosti, jsme postavili k podiu, aby tam s námi byla. Když jsem viděl kolik lidí a s jakým zájmem si výstavu prohlíží, tak mi to jen dokázalo, jak moc byla milovaná. V rámci festivalu se ovšem událo něco skoro až Božského. Jako vzpomínku na Jitku a Tonyho Linharta jsme vyrobili lavičku s jejich portréty a nazvali jsme jí Lavička Andělů. Tu jsme umístili pod Andělský strom, který celá léta shlíží na celou naší hudební scénu a následně na Posázaví. Ve 14:00 se dostavil místní pan farář, pronesl krásnou řeč a požehnal tomu kouzelnému místu, Andělskému stromu i lavičce. V tu chvíli všichni, kdo jsme tam byli, jsme se při vzpomínce na dva hudební velikány rozplakali. Mezi námi byla Zuzka Vrbová i Monika Linhartová. To byl za mnohá léta jistě nejsilnější okamžik. Dá se říct, že na takový se nikdy nezapomíná.    

Když bys měl jedním slovem zhodnotit letošní ročník, které slovo by to bylo?

Kdybys mi dovolila aspoň tři, tak by to bylo přátelství, radost a souznění.

Na závěr již tradiční otázka a tou je vize do budoucna. Určitě máš už teď představu, jak bude vypadat příští ročník festivalu Třebsínské zvonění.

Vize je celkem jasná a dávno daná. Dělat kvalitní fesťák tak, aby se k nám lidi rádi vraceli, fesťák, který má nějaký přesah, odkud si diváci odnášejí i jiné než jen hudební zážitky.

Zkrátka fesťák, kde se lidi budou cítit dobře. Naší prioritou jsou také děti, aby se i ty chtěli k nám po roce vrátit. Tím si budujeme posluchačskou základnu na další léta. Co se týče kapel, mám koncepci, ale tu musím nejdříve pořádně doladit.

Díky za rozhovor. Denisa Marková

Folková Ohře / Štafeta PFP 2025
Featured

Folková Ohře / Štafeta PFP 2025

Folková Ohře je dalším z festivalů, který se v roce 2025 přidal do Štafety PFP. 
Pořadatel Míla Pražák zodpověděl pro ePortýr pár všetečných otázek.

Jaká byla příprava na letošní ročník?

Protože pořádáme Folkovou Ohři již od roku 2003, tak lecos máme nacvičeno, přípravy tedy byly podobné jako v minulých letech. Vždy s obavou sleduji počasí a to nejenom, jestli bude pršet, ale taky jestli se nezvedne voda a nevyžene nás od naší laskavé Ohře.

Jak bys celkově zhodnotil letošní ročník festivalu?

Hodnotil bych ve dvou rovinách. Ta první – jak jsme si festival užili, to bylo opravdu fajn. Sice trochu sprchlo ale díky spolupráci s Přírodní školou, která se podílí na přípravě a průběhu akce vše dopadlo dobře. Kapely, které u nás vystupují jsou často naši kamarádi, tak je to o to příjemnější setkání a souznění. Ekonomická stránka festivalu se moc nevyvedla, čekali jsme větší podporu města, ale není každý den posvícení.

Co považuješ za letošní úspěch?

Úspěch je, že se festival vydařil bez problémů a kapely i diváci byli spokojeni. Jídla bylo dostatek, pivo bylo dobré a diváci se na nás těšili a my na ně.

Je něco, co tě překvapilo, co potěšilo a co naštvalo?

Překvapila mě večerní návštěva personálu z místní nemocnice, kteří se tak nějak vyskytli na vodě a tím pádem navštívili i náš festival. Jednalo se o mladou generaci a bylo neuvěřitelné, jak si mládež poslouchající spíše střední proud užívala vystoupení Ginevry. Myslím, že nikdy takový kotel křepčících fanoušků kapela neměla. Potěšilo mě vystoupení Přírodní školy, která se tím pádem stala nejenom velkým pomocníkem, ale i tvůrcem programu. To potěšení bylo o to větší, že tam vystupovala moje dcera – to abych to trochu odlehčil. A naštvání? Ten důvod pro to být naštvaný se vždy najde, a tak to raději vždy zapomenu a myslím na to, co nám dělá radost.

Máš chuť pokračovat, nebo musíš ještě rozdýchat tu spoustu práce? A kdo ti pomáhal?

Po každém festivalu si s manželkou Jitkou říkáme, jestli na festival máme dost sil a jestli nám nestačí si nechat jenom naše menší projekty jako Vodácký festival a Louka Grun fest. Ale těch kamarádů, co na Folkovou Ohři jezdí je opravdu dost a zatím jim tu radost nechceme brát. Pomáhá mi velmi kolega Vláďa z naší půjčovny Dronte, moje manželka Jitka a již zmíněná Přírodní škola. Bez dobrých duší by to opravdu nešlo.

Jak sis vybíral kapelu do systém Štafety partnerských festivalů Porty?

Z minulého roku jsme byli domluveni s Alishi, a letos se mi sami přihlásili Lautrec, za což jsem byl velmi rád, protože mi ušetřili obvolávání finalistů Porty a jejich hudba byla skvělá.

Těch festivalů, které daly šanci finalistům Porty vystoupit, bylo letos 27.  My máme radost a soutěžící jistě taky, že je to super cena dostat příležitost si zahrát a že se přidalo tolik pořadatelů. Půjdeš do toho i příští ročník?

Jsem rád, že Štafeta festivalů vznikla, je to dobrý nápad, který může zásadně pomoci jak mladým kapelám, tak festivalům. Takže příští rok do toho jdeme zase.

Máš nějaký nápad, jak Štafetu víc popularizovat a tím pomáhat novým kapelám a interpretům? A vůbec dává ti ta štafeta nějaký smysl?

Mě Štafeta určitě smysl dává a pokud by se dále rozvíjela, bylo by to fajn. Určitě by si zasloužila vlastní rubriku v Portýrovi, propojení pořadatelů festivalů, kteří se Štafety účastní, možná nějaké setkání pro ně, společná prezentace v médiích, nápadů by se asi našlo více.

Jsme v ePortýru, tak klidně ještě napiš, co bys čtenářům ePortýru chtěl třeba vzkázat. A hlavně, už víš termín příštího ročníku?

Ten vzkaz by byl jak pro kapely, tak pro diváky. Kapelám bych chtěl vyseknout velkou poklonu za to, že mají chuť a energii věnovat se tvoření české hudby a že chtějí rozdávat radost svým posluchačům prostřednictvím své produkce. Uvědomuji si, že to v dnešní době není vůbec lehké. A divákům našich festivalů posílám velké poděkování za to, že nepropadli virtuální realitě, ale zůstali u přírody, v reálném světe a při harmonické hudbě. A nakonec, festival není jenom o tom, že něco poslouchám, je to interakce jak s kapelou, tak s kamarády, kteří na festival přijeli za stejným cílem. Folková Ohře se snažila ukončovat prázdninovou sezónu, a tak se konala vždy poslední celý víkend v srpnu. Takže to vychází na 29.8.2026. Těším se na všechny kamarády, kteří nás zase navštíví.

Díky. Jirka Vondráček

Finále Brány 2023 zná vítěze
Featured

Finále Brány 2023 zná vítěze

V letošním 35. finále Brány se setkalo a soupeřilo neuvěřitelných 16 sólistů a 9 kapel, přinášejíc divákům hudební rozmanitost a talent v plné síle!
Absolutním vítězem se stal Jan Novorka. který bude mít možnost vystoupit na festivalu Porta!

DĚTSKÁ  PORTA 2023 - FINÁLE HONZY NOVORKY
Featured

DĚTSKÁ PORTA 2023 - FINÁLE HONZY NOVORKY

 

Když jsem letos koncem května putoval do Kroměříže na republikové finále Dětské Porty, čekal jsem klidný a příjemný víkend bez překvapení. Aby ne. Vždyť šlo již o 32. ročník této největší dětské interpretační soutěže v oblasti folk a country u nás, 7 let připravovaný stabilním štábem pořadatelů a už pošesté na stejném místě (ve starém  pivovarském dvoře uprostřed Kroměříže).

HuSoBrKo 2023 - oblastní kolo Dětské Porty

HuSoBrKo 2023 - oblastní kolo Dětské Porty

V životě jsou chvíle, kdy si říkáte „Jo. Stálo to za to. Tak příště zase!“ Začali jsme v 10 hodin. Plný sál byl předzvěstí, že i letos je vše v pořádku a akce má dobře našlápnuto.

Republikové finále Brány 2022
Featured

Republikové finále Brány 2022

Jako každý rok se na konci listopadu odehrála jedna z nejhezčích soutěžních přehlídek pro děti do 18 let a to Brána. Festival, který se může chlubit svou tradicí, se koná od roku 1989 pod hlavičkou ČTU. Za tu doby vystřídal několik míst, ale od roku 1999 se pravidelně koná v Brně. Pod taktovkou Saši Cimbálníka, Pavla Krejčího a Zdeňka „Doktora“ Jedličky a jejich ustáleného rodinného pořadatelského týmu, se tahle přehlídka mladých muzikantů stala opravdu kouzelnou a hojně navštěvovanou soutěží. Přidanou hodnotou celé Brány je přidružené hudební soustředění, které učí muzikanty spolupráci, rozšiřuje jejich hudební obzory, ale hlavně je spojuje kamarádsky. Což se projevuje během vystoupení na pódiu i mimo něj. 

Stodůlky? Klobouk dolů!!!
Featured

Stodůlky? Klobouk dolů!!!

Do Spolkového domu ve Stodůlkách jsme trefili bez větších problémů. Na finále Pražského oblastního kola už jezdíme z Ústí pár desítek let a Spolkový dům pamatuji jako předchůdce dnešního Mlejna. Mimochodem, jeho sál i  restaurace jsou mi sympatičtější, než ty prostory o pár set metrů dál - a navíc si ten řízek a pivo můžete dát během večera u stolu přímo v hledišti, aniž byste přišli o nějaké soutěžní vystoupení.

Dětská Porta žije a Krumlov je jistota
Featured

Dětská Porta žije a Krumlov je jistota

Dubnový pohled na 31.ročník Dětské Porty

Čas oponou trhnul, oslavy kulatin Dětské Porty jsou už jen vzpomínkou a nám se pomalu přibližuje květnové (21.-22.5.) republikové finále aktuálního 31. ročníku největší soutěžní přehlídky dětské interpretační a autorské tvorby v oblasti folk a country u nás.

Celorepublikové finále dětského hudebního festivalu Brána 2021
Featured

Celorepublikové finále dětského hudebního festivalu Brána 2021


Je tomu 33 let od doby, kdy proběhlo první celorepublikové finále soutěžního hudebního festivalu Brána pro děti do 18let, jejímž každoročním vyhlašovatelem je Česká tábornická unie. 

Partner ePortýra
Image