Doufáme, že necháte auta doma a přijedete na Portu vlakem.
V současnosti musí pořadatelé „open air“ hudebních přehlídek a soutěží zajišťovat v místě jejich konání mimo jiné i parkoviště s odpovídající kapacitou, protože většina jejich návštěvníků na ně přijíždí osobními auty. Nebylo tomu tak ale vždycky. Když v roce 1967 byla v Ústí nad Labem založena Porta jako "soutěž country & westernových skupin a trampských sborů", jak zněl její podtitul, naprostá většina návštěvníků na ni přijela autobusem nebo vlakem, který byl tehdy nejlevnějším dopravním prostředkem, případně stopem.

Osobní auta byla v tehdejší době přidělována na takzvané „poukazy“ a v poměru k průměrným platům byla velmi drahá, takže na ně celá rodina musela šetřit řadu let. A pokud se jí auto tímto způsobem podařilo získat, tak takový „rodinný klenot“ si syn nebo dcera obvykle nemohli vypůjčit k cestě na nějaký festival, kde by jim ho mohli ukrást nebo poškodit. Takže nezbývalo nic jiného, než se do místa konání dopravit veřejnou hromadnou dopravou, tedy vlakem, nebo ti movitější autobusem.
Navíc Porta a železnice k sobě tak trochu patřily už z tradice, ať už se jednalo o tradici trampskou, kdy se na osady o sobotách a nedělích jezdilo zásadně vlakem a hraní na kytary a společný zpěv na chodbičkách i v kupé železničních vagonů na těchto "rekreačních" tratích, jak byly tehdy označovány, k těmto cestám neodmyslitelně patřily. A milovníci country muziky zase mohli navazovat na tradici "hoboes" tedy amerických tuláků, kteří projížděli v brzdařských budkách, na plošinách nákladních železničních vagonů nebo dokonce na jejich osách celé Spojené státy. O tom vypráví nejenom texty řady country písniček, ale Hoboes bylo i jméno jedné z našich velice známých a slavných kapel moderní trampské písně, jejímiž zakladateli a členy byli bratři Ryvolové.

A toto určité propojení železnice s Portou přežívalo v různých podobách i celou dlouhou řadu následujících let, dokonce i do doby, kdy i na tento festival se začali jeho návštěvníci dopravovat osobními auty. Tak například v osmdesátých letech, kdy národní finále Porty probíhalo v lochotínském amfiteátru v Plzni, bylo ve dvou nebo třech ročnících součástí jeho doprovodného programu vypravení mimořádného vlaku taženého parní lokomotivou z Prahy do Plzně.
-di-