Kapely, které projdou sítem Porty a dostanou se až do ?evnického finále, už n?co dokázaly. P?esto to ale nemusí být zásadním argumentem „dramaturg?“ r?zných festival?, kterých je v prádninovém ?ase u nás opravdu hodn?.
Argumentem bývá fráze: „…nikdo je nezná“. Jenže – jak je má někdo poznat, když každý pořadatel s výhledem výdělku sází na osvědčená jména? Je to obava z risku?
O to více bych vyzdvihl spřátelené festivaly, kde naši kamarádi najdou a vytvoří ve scénáři prostor pro tyto kapely. Znovu vyzdvihnu Samsona a Sampaje. A i s ohledem na diskuzní příspěvky na stránkách festivalů Muzika a Trampský širák budu konstatovat, že to jde a naše publikum to kvituje. Kapely D.N.A., Alison, Šworc, Bodlo, Quanti minoris nebo Přelet M.S., Blue gate a Epydemye určitě na scény patří a doufám, že se časem stanou (a mnohdy už staly) součástí hlavního programu přehlídek. To ale možná jen díky tomu, že si někdo počkal, až to jiní – odvážnější prostě udělají a do programu je zařadí.
Muzika i Trampský širák jsou pro mě osobně dva víkendy, kde se krom standartního nároku diváka na dramaturgii festivalu a pořadatele na výsledek (ekonomický) přiřadí do bilance i kategorie atmosféra. A to i z doslechu kapel, které, třeba i díky Portě, mají možnost toto prožít naplno mnohdy poprvé. Určitě na tom také mají zásluhu oba pánové, kteří dají ještě méně známým kapelám prostor.
Pánové, milí diváci i muzikanti na Portě – díky!
Zdenek Schwager
dramaturg Porty