Jaro ťuká na dveře a v naší stověžaté matičce se rozjela stejně jako v předchozích letech předkola Porty, tentokráte ve dvou dnech 12. a 13. března. Ona předkola neproběhla na místě, kde vždycky, ale z důvodu rekonstrukce Mlejna o pár ulic dále ve Spolkovém domě. Porotci ve složení Hanka Nedvědová, Pete Gut, Pavel Rada, Balík a já vyfasovali pro každou kapelu list formátu A4 s informacemi o kapele a hraných písničkách a mohlo se začít. Zahrálo celkem 33 soutěžících. Lidu se přišlo podívat od 20 po 50 včetně poroty, zvukaře a jeho bedňáka :-). Po oba dny jsem si dělal pořadí kapel a svůj konečný verdikt zakroužkoval buď ve formě ano (postup), ne (nepostup) a nebo otazníku (jsem ochoten se o možnosti postupu pobavit). Protože se mi při debatě o postupujicích všechny papíry z obou dnů dokonale promíchaly přepíši zde své zápisky po jednotlivých skupinách interpretů.

První skupina vystupujících aneb rozhodně doporučuji k postupu (prosím pěkně je to bez pořadí): Š.O.K. - je slyšet, že mají rádi kapelu Nerez, dobrej kytarista, při první písni mi přijde, že chybí drajv, ale druhá píseň je opravdu moc pěkná, skvěle zaranžovaná. Nakonec jsem píseň Přítel vyhodnotil jako nejlepší písničku obou dnů. Piosenki - ovlivnění lidovou hudbou, skvělé, perfektně šlape, čistě zazpívané, je vidět, že členové kapely nestáli na jevišti poprvé, Pavel Klinger - ještě jsem o něm neslyšel, hezké melodie, s hitovým refrénem, sice občas intonačně nepřesné, ale texty mě zaujaly, vkusné mluvené slovo. Trochu mi připomínal loňskou hvězdu Xindla X, ale další porotci tento názor nesdíleli, Quaoar - písničky s nádechem jazzu, krásně jim barevně ladí hlasy, sympatický uvěřitelný projev, škoda sykavek, jedné z dívek, ale co, na Honzu Vyčítala a jeho hlasovou vadu jsem si také zvykl. Koukám, že bydlí jako já na Praze 4, a to se taky cení :-). Qjeten - mnohaletý účastník Porty, hrají technicky skvěle, nedá se jejich hře po technické stránce nic vytknout, čisté vokály, vše šlape. Sice jejich písně nejsou mým šálkem čaje, ale uznávám jejich hudební kvality, Krystyna - velice sympatické vystupování, intonační jistota, přesvědčivý výraz, výborná výslovnost, Panelákoví fotři - znám je velice dlouho a celou dobu jsem se těšil na to, jakou ptákovinu zase vymyslí. Člověk už od nich čeká, že s něčím vtipným přijdou a většinou nezklamou. Tentokráte také nezklamali a argentinské tango hrané na 4 banja a balkánská píseň Buči buči, rozesmály celý sál. Nemusíme vítězit, hlavně, když se lidi smějou, to je slogan Jirky Kyncla, hlavní osoby Panelfotrů, 9. patro - pěkně šlape, výborná zpěvačka, písně drží pěkně pohromadě, hezké doplňující se kytary, lehce swingový nádech písní a Jirka Kyncl hrající seriózně na basovou kytaru, Pepík Pithart - jazzový doprovod, oproti loňsku vyzrál, zlepšil intonaci, zahrál s lehkostí, pro mě velice příjemné provedení písní, jeho texty mě dokáží zaujmout, zkrátka Pepík má svůj ksicht, poslední píseň zazněla už loni, Pepo, opravdu bys nemohl zahrát každý rok 3 zcela nové písně? Tomáš Hokeš - příjemné melodie, třetí píseň byla opravdu hezká, zajímavá kytara, civilní uvěřitelný projev, pěkné texty, T´N´T - o jejich muzikálnosti se zkrátka nedá pochybovat, mají nesporný hudební potenciál, ale přišlo mi, že tentokráte až příliš tlačili na pilu, s expresivním projevem to hlavně v první písni přehnali, nevěřil jsem jim to, sice měli u mě ano, ale porota jako celek se rozhodla tuto formaci pro letošek nenechat postoupit.
Další dvě skupiny smíchám dohromady, protože jako učitel se držím zásady, že není nutno hledat za každou cenu v žácích nedostatky, ale snažit se ocenit, to co je dobré a jemně se zmínit o věcech, kde je třeba zapracovat. Kuba Janda - klidný, civilní projev, dobrá výslovnost, dobrá intonace, písně na můj vkus poněkud dlouhé a kolovrátkovité, kytara dobře zvládnutá, loni postoupil, letos jsme nechali postoupit zase jiného písničkáře, nejhezčí fadeout u poslední písně, a to z obou dnů, vystoupení se mi líbilo, ale až příliš byl znát vliv Plíhala a Jablkoně, Pokus - klasická trampfolková kapela, čistý krystalický zvuk, první píseň hezká, melodická, nasadit převzatou píseň (Help) je vždy ošemetné, člověk má tendenci srovnávat a tato píseň bohužel vyzněla v podání Pokusu na můj vkus příliš akademicky a uťáple, Kámen úrazu - ekonomická krize postihla i tuhle kapelu, neboť nepřinesli řízky :-), což je jejich tradicí, slyšel jsem je hodněkrát a hodněkrát zahráli mnohem lépe, tohle vystoupení se jim zkrátka nepovedlo, písně nedržely pohromadě, možná by bylo dobré si v kapele sednout a pořešit zvuk, Pavel Petran - loni postoupil, vyzdvihl bych hezkou barvu hlasu, příjemné písně, ale loni měl písně hezčí, Mix 5 - slušné country, frontman hraje z not a to nevypadá moc dobře, písně mi trochu splývaly, Heduš a spol. - zaujala mě informace, že Jirka staví kytary, loni postoupili, výrazný zpěv zpěvačky, lehkost, Kočičí samba zazněla už loni a dle jednoho z porotců i poslední píseň zazněla loni (jak jsem se dozvěděl, nebyla to pravda, takže se Heduši omlouvám), co takhle něco nového napsat? Franta Krysař Barták - je stejně jako já učitel a to se cení, jako recese dobrý, zaujal mě, zasmál jsem se, je s ním sranda řekl vedle sedící Balík, po delší době jsem se zaposlouchal do textu, pozor v sousloví "srát Tě" je třeba oddělit ta t :-), dlouho jsem přemýšlel, zda jej navrhnout za sebe na postup, ale řekl jsem si, že jedna recesistická kapela stačí a zařadil ho do skupiny k diskuzi, protože Porta není sranda :-). Bez not - klasická trampfolková kapela, nenadchla, neurazila, postoupili díky hlasům diváků a měli z toho upřímnou radost, LeKapr - hudebně vyzrálý, profi výkon, vynikající zpěvák, žel písničky mě nezaujaly, zde poprvé jsem měl dilema, zda hlasovat pro postup kapely instrumentálně vyzrálé, ale dle mě se slabší tvorbou, nebo kapelu se zajímavými písněmi a horším provedením. Lekapr nakonec postoupil, myslím, že právem, ale ve finále to bude mít těžké, Bandaska - hezký silný trojhlas, hitový refrén v první písni, ne vždy čistý zpěv v druhé písni, ale hezká melodie, chybí basa, která by nástroje slila dohromady, myslím, že v nich je potenciál, dobré písně, ale horší provedení, Městská - keltský styl, Jarda Budil z Fotrů zase hraje v další kapele, čímž je naplněna zásada, že každý rok si členové Panelákových fotrů zahrají na Portě několikrát, zatím to nedrží příliš pohromadě, příjemná barva hlasu zpěvačky, druhá píseň moc hezká, zazpívaná mnohem lépe než zahraná, Jirka Řehulka - sympatické uvádění písní, příjemná barva hlasu, na můj vkus příliš kolovrátkové melodie, přišel, příjemně zahrál a nepamatuji si s odstupem z jeho vystoupení nic, Jan Dvořáček - v jeho vystoupení se objevilo několik školáckých prohřešků (převrácený přízvuk "odpustíš"), nejistá intonace, vcelku příjemné melodie, odbourat tábornický kytarový doprovod v první písni a hrát a hrát... Zdeněk Rogalewicz - neurazilo, nenadchlo, prošlo bez povšimnutí, možná jsem byl unaven, ale to neomlouvá, pokud je něco hodně dobré, tak to probudí i unaveného porotce, Dominik Kotyza - stejně jako předchozí interpret, píseň připluje a zase odpluje, nevím zda politická píseň na Portě zaboduje, na to jsme měli festival politických písní, zajímavá barva hlasu a zaujalo mě slovní spojení "přiškrcených varlat", Petr Mašín - zpívající grafik, nemohu říci, že vystoupení bylo špatné, zkrátka písničkářů se přihlásilo hodně a u jednoho hlasu a jedné kytary bude hrozit to, že člověk bude mít pocit, že vystoupení splynou, Mirek Holeček - klobouk, lubovka, zvláštní způsob hry na kytaru, intonační nepřesnosti, dylanovská harmonika, rytmicky dobré, toť v mých zápiskách, Nikola Brasko - neříkám, že to bylo špatné, ale naše duše se ten den nespojily, velice sebevědomé vystupování, v písni Popové rytmy pranýřováni "popoví interpreti", doporučuji raději do příštího roku nenapsat a nehrát na Portě píseň Folkové rytmy:-), Kojoti - příšerné nazvučení, hlavně přebuzený kopák, zvukař tentokráte nepomohl, nečisté zpěvy, chtělo by to udělat pár nahrávek ze zkoušky a společně si to poslechnout, oproti loňsku posun k lepšímu. Odbočka. Loni jsem dělal z Porty na diktafon nahrávky a posílal je kapelám, bohužel letos mám diktafon rozbitý poté, co ho má přítelkyně po mě hodila a on se rozbil o zeď :-), Zbyněk Zeman - Zbyněk nám ukázal, co umí jeho nová kytarová krabička, dle mě mrvítko, dle Balíka kurvítko, píseň Když usíná louka hrál loni. Druhá odbočka: Několik účinkujících si možná myslelo, že porotci si nebudou pamatovat, když účinkující zahrají po roce tu samou píseň. Pamatovali si to :-). Je třeba zdůraznit, že když hrají soutěžící po roce stejnou píseň, není to k dobru. Konec odbočky a zpět ke Zbyňkovi. Poslední píseň měla náladu, celá píseň měla něco do sebe, Fromáž - kapela hrající "francouzské vodácké písně", které si prý sami píší :-), oproti loňsku výrazné zlepšení, žel stále refrény zpívané jednohlasně, přestože, ty vícehlasy se tam samy derou, jedno doporučení, a to že písně je dobré začínat stejně, oceňuji velký pokrok oproti loňsku, Šuplík - není to Šuplík Zdeňka Vidláka (hrál na Portě v minulosti), ale Šuplík Jirky Pešiny, který loni vystupoval pod uměleckým jménem Kafecaj - výborný zpěv, žel do písní jsem se nedokázal zaposlouchat.

Byla to pěkná porce muziky a musím konstatovat, že úroveň letošních předkol byla vyšší než loni a to je dobře. Zbývá už jen napsat jména postupujících (bez pořadí). Dvanáct jich vybrala porota a byli to tito: Š.O.K., Piosenki, Pavel Klinger, Quaoar, Qjeten, Krystyna, Panelákoví fotři, 9. patro, Pepík Pithart, Tomáš Hokeš, LeKapr a Bandaska. V diváckém hlasování nejvíce hlasů získala skupina Bez not a rovněž postupuje do pražského finále. Zbývá jen poděkovat Marušce Navrátilové za organizaci, Lochnessovi za moderování a Pájovi Jindrákovi za zvuk. Pražské finále bude 23. 4. 2009 opět ve Spolkovém domě.

Honza Komín
(www.nacas.cz)