Ačkoliv počasí ve čtvrtek 28. června ráno vypadalo kvůli mokré nadílce z nebe takřka katastrofálně, odpoledne si už dalo říct a podvečerní zahájení výstavy ke sto letům trampingu bylo už doslova v pohodě.
Slavnostní vernisáž se odehrávala na volném prostranství za letohrádkem Kinských v Praze, v němž je umístěno muzeum. Organizátoři byli však připraveni i na mokrou variantu v podobě provizorního zastřešení a krytého pódia.
K úvodním oficialitám patřilo mimo jiné také předání trampské vlajky Michalu Lukešovi, generálnímu řediteli Národního muzea, které tuto speciální výstavu zastřešuje, stejně jako ty předchozí. Expozice sestává z vysloveně trampských atributů, ale evidentně je určena i pro širší, nezasvěcenou veřejnost. Snaží se formou trojrozměrných exponátů a psaného slova dokumentovat vznik a průběh trampingu během uplynulého století, což je záležitost vskutku nelehká a téměř zákonitě se pak vynořují připomínky, co všechno mohla expozice ještě obsahovat.
Výstava dává prostor nejen historii, ale i náhledům odborníků na tento jedinečný světový fenomén. K vidění jsou zde věci a písemnosti z pozůstalosti třeba Boba Hurikána, Gézy Včeličky, Emericha Ratha, Poldy Hofmana, ale i třeba Wabiho Ryvoly, Kapitána Kida a dalších. Vedle kronik, totemu, lodi a předmětů běžné trampské potřeby od minulosti až po současnost zde najdete i fotografie, kresby, literární ukázky, zapomenuto není ani na hudbu, která k trampingu odjakživa patřila.
Ale vraťme se k vernisáži. Po oficiálním úvodu se na venkovním pódiu s ozvučením a na komorní scéně uvnitř muzea až do nočních hodin střídaly větší a menší hudební formace, přičemž výběr interpretů byl skutečně pestrý a nadmíru přitažlivý. Tím pádem ovšem vzniklo pro mnohé návštěvníky dilema, kterému z paralelně probíhajících vystoupení dát přednost. Příjemným překvapením byl nesporně písničkový blok Lenky Slabé, která z české hudební scény zmizela před dvaceti roky. Nyní po trvalém návratu z Kanady se již přes rok pokouší se svým mužem Ádou Vostrým (kdysi skupina Rychtáři) i o návrat na hudební pódia a zdá se, že se jim to aspoň zčásti i daří. Mezi vystupujícími byli rovněž Kamarádi Staré řeky, oblíbené Duo Tornádo – Iveta a Marcellína s basistou Čombem, Šmidly Boys, Bandoleros, Hoboes Revival Alva a nechyběla ani českobudějovická Blanice. Opominout se rozhodně nedá ani klasické občerstvení v podobě chlebů s báječnou škvarkovou pomazánkou a skvělým moravským vínem, v režii Prcka a Pojiny.
Pro mne a myslím, že i pro většinu přítomných, byla jedinečným bonusem i příležitost k setkání. Asi nemusím zdůrazňovat, že bezkonkurenčně převládala starší generace pamětníků, a faktem zůstává, že se mnozí viděli zase po dlouhých letech. Nechyběli ani návštěvníci ze zahraničních trampských kruhů jako z Austrálie, Kanady, Německa či dokonce z Francie, kde se údajně počet trampů dá spočítat na prstech jedné ruky.
Ke kladům výstavy, o kterou je nejen v trampském světě velký zájem, patří reprezentativní katalog s obrazovým materiálem a fundovaným textem v češtině a angličtině, který je nesporně trvalou připomínkou nejen této události, ale i stého výročí trampingu.
 
    
 Při vymýšlení článku do Trampské poradny jsem dlouho váhal nad jeho zaměřením a obsahem. Vzhledem k velikým mrazům letošní zimy mě napadlo sepsat článek na téma „stopování“. Myslím, že právě zima skýtá velikou galerii stop.
Při vymýšlení článku do Trampské poradny jsem dlouho váhal nad jeho zaměřením a obsahem. Vzhledem k velikým mrazům letošní zimy mě napadlo sepsat článek na téma „stopování“. Myslím, že právě zima skýtá velikou galerii stop. US torna, mezi trempy známá spíše pod názvem „uska“ nebo „usárna“, je víc kus hadru než batoh. Tento p?vodem batoh americké armády používaný za sv?tových válek se stal nepsaným symbolem trampingu v ?echách. A tak jako dob?e sbalená uska budí obdiv a uznání, stejn? dob?e budí špatn? sbalená uska, takzvané mrtvé dít?, posm?ch. Proto si poj?me ?íct n?co málo užite?ných rad o jejím sbalení.
US torna, mezi trempy známá spíše pod názvem „uska“ nebo „usárna“, je víc kus hadru než batoh. Tento p?vodem batoh americké armády používaný za sv?tových válek se stal nepsaným symbolem trampingu v ?echách. A tak jako dob?e sbalená uska budí obdiv a uznání, stejn? dob?e budí špatn? sbalená uska, takzvané mrtvé dít?, posm?ch. Proto si poj?me ?íct n?co málo užite?ných rad o jejím sbalení. Rozdělávání ohně odjakživa patří k tábornickým, chcete-li trampským, dovednostem. Většina z nás si neumí bez ohně, kolem kterého sedí parta kamarádů, představit žádný vandr či výpravu s tábornickým oddílem. Ale víme jaká pravidla a zákony platí při používání ohně v přírodě?
Rozdělávání ohně odjakživa patří k tábornickým, chcete-li trampským, dovednostem. Většina z nás si neumí bez ohně, kolem kterého sedí parta kamarádů, představit žádný vandr či výpravu s tábornickým oddílem. Ale víme jaká pravidla a zákony platí při používání ohně v přírodě?  Tee-pee je obytný kuželový stan používaný původně pěšími lovci a zemědělci, příslušníky přírodních národů od severních Skandinávců, přes sever dnešního Ruska až po sever Ameriky a Grónska.  Postupem času se tato konstrukce dostala i do prérijních oblastí severní Ameriky, kde zdomácněla a kde ji místní obyvatelé přivedli téměř k dokonalosti. Historie je dlouhá a proto si něco řekneme spíše o stavbě a vybavení, než o samotném vývoji.
Tee-pee je obytný kuželový stan používaný původně pěšími lovci a zemědělci, příslušníky přírodních národů od severních Skandinávců, přes sever dnešního Ruska až po sever Ameriky a Grónska.  Postupem času se tato konstrukce dostala i do prérijních oblastí severní Ameriky, kde zdomácněla a kde ji místní obyvatelé přivedli téměř k dokonalosti. Historie je dlouhá a proto si něco řekneme spíše o stavbě a vybavení, než o samotném vývoji. ...leč jihočeský tramping nebude zapomenut.
...leč jihočeský tramping nebude zapomenut.