Stopař ePortýra se tentokrát vydal za zpěvačkou a písničkářkou s půvabným vzhledem, sametovým hlasem a výjimečným kytarový projevem a moje kroky tedy míří do Jižních Čech za vítězkou jihočeského oblastního kola a také držitelkou 2. místa celostátního finále 57. ročníku festivalu Porta 2023, Kateřinou Syrnou.
Ahoj Katko, když o sobě hovoříš, tak říkáš, že jsi v první řadě maminka dvou dětí. Vím, že jsi také skutečně vášnivá zahradnice, inženýrka geodezie a kartografie, ale také kytaristka a zpěvačka. Jsi milovnice jazzu, latinsko-americké muziky a jazzových akordů. Prozraď nám, jak začala Tvá muzikantská cesta a kdo Tě nejvíce ovlivnil.
Úplný začátek byl asi v první třídě, kdy jsem začala hrát na zobcovou flétnu a tři roky vydržela na základní umělecké škole. Ale to mě strašně nebavilo. Cvičila jsem jen, když bylo nějaké vystoupení. Tak to mám asi dodnes :-) Dlouho jsem pak nechtěla na nic hrát. Jezdila jsem na koni, to byla moje velká vášeň. Ale pak přišla nemoc a já musela na čas skončit, takže ve dvanácti jsem objevila kytaru a zkoušela první akordy. Chodila jsem do kytarového kroužku, kde jsme společně hráli ze zpěvníků Já písnička. A to mě bavilo moc. Hrát a zpívat, to bylo ono! Na střední škole jsem hodně poslouchala rock i metal, a tak jsem si pořídila elektrickou kytaru a ocitla se mezi kluky, co hráli a zkoušeli v Klokotských garážích v Táboře. Ti mě trochu nasměrovali na funky a jazz a hlavně seznámili se dvěma učiteli, kteří mě výrazně ovlivnili a mnoho naučili. Prvním je Jiří Kubeček, učitel táborské ZUŠ, který mě přivedl ke klasické hře na kytaru, učil trpělivosti, preciznosti a pokoře při hraní. Tím druhým, ale ne méně významným, je Karel Kobližka, táborský jazzman a bohém, který prohloubil mé znalosti jazzových akordů a brazilských rytmů. A hlavně mě neskutečně podporoval v hraní i v dobách, kdy šla kytara trochu stranou. Myslím, že ve mě věřil daleko víc než já sama.
V březnu 2023 jsi vyhrála jihočeské oblastní kolo soutěže Porta a postoupila tak do finále v Řevnicích, odkud sis přivezla výborné druhé místo. Jak vzpomínáš na okamžiky, když ses rozehrávala před svým vystoupením na celostátním finále v Lesním divadle v Řevnicích a na to, když jsi viděla spokojené reakce návštěvníků festivalu? A co je pro Tebe Porta?
Jé, já byla tak nervózní! Vlastně jsem si to moc neužila :-) Možná to bylo i tím, že jsem tam byla sama. S kapelou to asi člověk prožívá jinak. A moje děti měly zrovna důležitou školní akci, takže se mnou nemohly být. Ony teda nerady jezdí na koncerty. Ale já jsem vždycky radši, když jedeme celá rodina a cestou vymyslíme i nějakou zábavu pro děti. Nestihnu být potom tak nervózní, protože do poslední chvíle řeším jídlo, pití, čůrání, hádky... No, asi to znáte :-) Ale to jsem trochu odbočila z Porty... Musím říct, že mi víc vyhovují oblastní kola. Letos jsem se účastnila jihomoravského kola v Brně a taky se mi tam hodně líbilo. Mám radši klidnější, komornější akce. Člověk je nějak víc v kontaktu s dalšími hudebníky a i porotou. Je hezké vidět, kolik práce za sebou kapely nebo jednotlivci mají, sdílet s nimi tu nervozitu i nadšení na podiu. Nebo držet jim pěsti, když vystupují třeba úplně poprvé. To je super!
Prozradíš nám, jaké sis odnesla věcné ceny a s jakými zážitky jsi odjížděla z Porty 2023?
No je to už rok zpátky, tak musím trochu zavzpomínat. Rozhodně to pro mě bylo velké překvapení. Nejen, že jsem se umístila, ale i vůbec celá ta akce, obecenstvo, které bedlivě poslouchá každé vaše slovo. To je celkem unikát. Já jsem zvyklá z jazzových akcí a z klubů, že se lidé většinou při hudbě baví, je to pro ně taková kulisa. Já to ostatně taky často dělám. Ale tady na mě najednou všichni zírali a poslouchali. To mě trochu zaskočilo :-)
Odnesla jsem si krásné dary. Z jihočeského kola krásnou sošku múzy s kytarou, nahrávání ve studiu a finanční dar, z finále v Řevnicích pak skvělý mikrofon Sennheiser od firmy Panter, který jsem už nutně potřebovala a perfektní Sennheiser sluchátka, která využívám doma při hraní na klávesy a spoustu drobností, které se hodí každému kytaristovi. Nakonec jsem získala i jednu cenu pro vítěze, kterou nevyužila Maruška Tilšarová - nahrávání ve studiu v Řevnicích. To mě čeká v zimě.
Uběhl již rok od Tvého úspěšného vystoupení na Portě a ve Tvém životě se udála řada zásadních věcí. Jednou z nich je i to, že jsi vloni v září opustila geodetickou sféru a své „teplé místečko“ na katastrálním úřadě a jak sama na svých profilových stránkách katerinasyrna.cz říkáš, nyní se pouštíš plně do muziky. Povídej jak tyto změny vnímáš Ty a Tvé nejbližší okolí.
No bylo to velké rozhodnutí. Dělat hudbu byl vždycky můj sen, ale byla jsem od toho odrazovaná mnoha lidmi. I tak jsem ale svou geodetickou profesi považovala spíš za přestupní stanici, nebo dočasné řešení. Když jsem v březnu loňského roku vyhrála oblastní kolo v Českých Budějovicích, došlo mi, že asi moje hudba může někoho bavit a oslovovat lidi a že to má nějaký smysl. Řekla jsem si tehdy, že jestli se umístím i v Řevnicích, tak dám v práci výpověď. No a nakonec jsem dala výpověď ještě před finále :-) Nějak se to všechno začalo tvořit a nabízet samo. To Vám řekne spousta lidí, že když chcete nějakou změnu, musíte udělat krok do neznáma a vesmír už Vám pošle pomoc. A ono to tak opravdu je! Jen najít tu odvahu. Během výpovědní lhůty mi najednou přicházely do cesty nabídky a další možnosti. Abych měla přece jen nějaký jistý příjem, domluvila jsem si kurzy kytary, které pořádá město Tábor. No a ke konci prázdnin mi ještě přišla nabídka učit v ZUŠ v Kamenici nad Lipou. Tak jsem to vzala :-) A jsem moc ráda. Je to pro mě nesmírná zkušenost, baví mě to s dětmi, donutí mě to sama se učit a někam posouvat. Jsem v kolektivu muzikantů, kteří umí dobře svoje řemeslo a předávají mi svoje zkušenosti. Za to jsem moc ráda. Je pravda, že jsem v průběhu roku neměla čas věnovat se své tvorbě a hudbě naplno. Teď o prázdninách se snažím to napravit, víc jezdím po koncertech a konečně vydám svůj první singl!
Dá se jistě říci, že Tě úspěšné vystoupení na finálových prknech festivalu popostrčilo k rozhodnutí věnovat se více muzice? Ostatně pokud vím, tak se od 1. září 2024 objevíš s Kafem o půl pátý na streamovacích službách Spotify, Apple Music nebo např. Youtube Music, je to tak?
Přesně tak. Využila jsem výhry z Jihočeské Porty nahrát tři písničky ve Studiu Kocis sound u Luboše Kocourka. Pozvala jsem si k tomu skvělého muzikanta, pianistu, učitele na Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze a taky kamaráda Járu Bártu z Tábora. Pomohl mi s aranžemi písniček a sehnal další šikovné muzikanty - Libora Cejnara na bicí a Káťu Vackovou na kontrabas. Mixu a masteringu se ujal Lukáš Horký. Tak doufám, že se bude líbit!!!
Za rozhovor děkuje, klidné léto a příjemné zážitky nejen na kulturních akcích, patřících do festivalové štafety přeje Stopař ePortýra Roman Roček
Já taky moc děkuju! Krásné babí léto! :-)
Projekt Paapaa vznikl na podzim roku 2006. Původně byl zamýšlen jako společný studiový projekt Jiřího Zemana a Martina Šímy. Zpočátku šlo o víceméně kabaretní program s choreografií a dozpívávané halfplaybacky.
Zpěvačka Blanka Šrůmová známá ze skupiny Tichá Dohoda vydává po deseti letech sólovou novinku. Na minialbum stylově nazvané Divokej Praha – Západ zařadila svoje autorské písně a coververzi Presleyho I Just Can’t Help Believin’.
Sestava: Kosmonaut (kytara, zpěv); Štěpán Axman (basovka, zpěv), Aleš Vosáhlo (cajón, kytara, zpěv), Pavel Karas (kytara, zpěv).
Matláškovic rodina, zkráceně Marod. Před šesti lety jsme chtěli zahrát na jedné trampské akci se ženou Ájou několik písní (jako kdysi). Tehdy 10 letý syn Tesák rozhodl, že se přidá a tak vznikl základ kapely. Rok na to se přidala i dcerka Smajlí(to jí bylo osm) a basák Luboš. Ostravský Marod byl komplet.