Krátký rozhovor s mladou polskou šansoniérkou, která právě u nás koncertuje. Začátkem května navštíví Českou republiku violoncellistka a zpěvačka Ashia Grzesik. Pod názvem Ashia and the Bison Rouge odehraje šest koncertů v Praze, Brně, Ostravě a Rožnově pod Radhoštěm.
Návštěvu zašťituje hudební cyklus Open Mic, který během své pětileté existence uvedl na scénu více než 250 písničkářů. V krátkém rozhovoru vedeným jeho vedoucím Janem Řepkou tato osobitá šansoniérka přibližuje vlastní původ, způsob práce a vztah ke střední Evropě.
Jak je to vlastně s tím tvým původem?
Narodila jsem se v polské Wroclawi. Do Spojených států naši emigrovali, když mi byl rok a půl. Bydleli jsme porůznu, většinou na západním pobřeží. Nakonec jsem zakotvila v oregonském městě Portland.
Cítíš se tedy spíše jako Polka nebo jako Američanka? Který z těch kořenů sahá hlouběji?
Kořeny mám polské, větve americké. Myslím, že z metafyzického hlediska jsou silnější ty polské kořeny, ovšem vzato kulturně a společensky stoprocentní Polka samozřejmě nejsem. Moje myšlenky a představy jsou z velké části poznamenány tím, že jsem vyrostla na západním pobřeží Spojených států. Mám akcent, ale vychována jsem byla tam. Projeví se to vždy, když mluvím se svými přáteli v Polsku, a oni to cítí také. Tak budu asi někde na pomezí – Slovanka z Nového světa („Slavic Soul in the New World“), dalo by se s uměleckou nadsázkou říci.
Studovala jsi vedle violoncella ještě něco jiného?
Učila jsem se trochu také na klavír, ale můj hlavní zájem a volba byly vždycky violoncello a zpěv.
Dokázala bys říct, co ti toto klasické studium dalo především?
Disciplínu a techniku. Bez nich bych se neměla při vlastní tvorbě ani při neustálém cvičení oč opřít.
Máš při komponování před očima jasný ideál, k němuž míříš, nebo se více poddáváš improvizaci?
To skutečně záleží na tom, co chci sdělit; při své práci se přirozeně pohybuji mezi oběma póly, od uváženého hledání po volnou improvizaci. Dostanu-li nápad takříkajíc z čistého nebe nebo jsem náhle inspirována, tak si to okamžitě nahrávám nebo zapisuji. Chci-li říci něco konkrétního, pak píseň kládám kousek po kousku. Někdy si ráda jen tak bezcílně a dlouho hraju a přitom se snažím zachytit cokoli zajímavého, co mi cello přinese; jindy nad ním cílevědomě sedím a pracuju jako sochař.
Jak často jezdíš do Evropy? Hrála jsi někdy v České republice?
Do Polska se snažím vracet alespoň jednou, výjimečně dvakrát za rok. V České republice jsem zatím hrála jen jednou, ale přijetí bylo skvělé. Vím, že mě tehdy překvapilo, když chtěli posluchači na koncertě v Brně, abych mluvila raději polsky než anglicky. Možná to zní hloupě, ale když na to tak vzpomínám, ten výlet byl pro mě skutečně magický.
Tři věci, které si představíš, řeknu-li Česká republika nebo Praha:
Pohostinnost, tajuplnost a – co se týče Prahy – štěstí, že se jí během světové války vyhnulo rozsáhlejší bombardování.
Děkuji za rozhovor.
Program turné na příští dny:
3/5 Rožnov p/R, Harcovna, 19:00 (+ Beata Bocek // www.beatabocek.com)
http://www.facebook.com/events/425574434134805
4/5 Brno (www.ashiagrzesik.com)
5/5 Praha, Rybanaruby, 20:00 (+ Beata Bocek // www.rybanaruby.net)
http://www.facebook.com/events/320091431389013
* V rámci pořadu Open Mic bude hrát Ashia Grzesik pouze kratší, asi půlhodinový blok.
Ashia and the Bison Rouge
medailon
Klasicky vzdělanou violoncellistku a zpěvačku polského původu Ashiu Grzesik nelze přinejmenším v jejím domovském Portlandu (USA) přehlédnout. Působí zde totiž ve dvou z nejvýraznějších hudebních uskupení: Portland Cello Project je proměnlivý ansámbl „cello-maniaků“, kteří vám zahrají cokoli (od Vlacha po Bacha), kdekoli (od televize po sport bar) a s kýmkoli (od Petera Yarrowa po Dandy Warhols); Vagabond Opera je pak její kmenová kapela, která nabízí ostrou kabaretně laděnou show plnou kostýmů, make-upu a vášnivých rytmů.
Podobně laděná, ovšem klidnější, jsou také vystoupení sólová vystoupení Ashiy Grzesik, která uvádí pod názvem Ashia and the Bison Rouge. Její barvitý kabaretní projev sahá od vážné i nevážné klasické hudby přes lidové nápěvy polské a cikánské až po bluesové, jazzové a rockové inspirace Nového světa.
Ne náhodou ji místní tisk řadí k nejzajímavějším ženám na scéně: „Ashia Grzesik, to je hotová koláž hudebních inspirací. Bezprostřední jako Joanna Newsom, starosvětská a dramatická jako Regina Spector, nekompromisní jako cello-punkerka Bonfire Madigan, navíc s rejstříkem sahajícím od altu jak z hrdla Amandy Palmer po operní soprán àla Maria Callas. Zkrátka od všeho trochu.“
Ashia Grzesik na svém aktuálním polsko-českém turné představí svá dvě alba a zároveň založí sbírku na realizaci třetího. Více informací na stránce www.ashiagrzesik.com
Foto: BenZMund
Co je plánuješ na letošní rok?
Pavel Žalman Lohonka je jednou z nejvýraznějších postav české folkové scény. Už v roce 1982 hrál na Portě v Plzni ještě v takzvaném „Žalmanově jihočeském výběru“. Skupina se později přejmenovala na Žalman & Spol. a pod tímto názvem hraje dodnes. Nový rok kapela začala změnou v obsazení a na Portě v Řevnicích se tedy objeví už v nové sestavě.
Světově proslulá cimbalistka, zpěvačka a folkloristka Zuzana Lapčíková vydala se svým kvintetem nové album Rozchody, návraty. Je plné nádherných písní o lásce ve všech podobách a formách v prvotřídním provedení. Kvintet Zuzany Lapčíkové šlape jako hodinky, přitom s obrovským citem a muzikantskou láskou.
V úterý 7. února 2012 oslaví skladatel, textař, hráč na bendžo a zpěvák Ivan Mládek sedmdesáté narozeniny. K této příležitosti vydá Supraphon bilanční 3CD s příznačným názvem Jožin z bažin a dalších 80 písní. Trojalbum je s typickou nadsázkou Ivana Mládka rozdělen do tří částí: na písně, které umí nazpaměť, na ty, které si matně pamatuje a na sestavu skladeb, o kterých už ani netuší, zda jsou vůbec jeho. Věřit mu ale nesmíte, protože celý komplet je bohatě zaplněn od začátku do konce jednou slavnou či přinejmenším zcela povědomou melodií za druhou.
CIRKUS CERMAQUE - je souhrnná hlavička, pod kterou jsou v různých úpravách, na různých pódiích i po různých nárožích k slyšení různé písně J.Č. Při přípravě alba „Divozemí“ se ustálilo a ustanovilo pevné jádro kapely: Jakub Čermák, Kaia Mach, Iva Rybičková, Julie Goetzová a Jakub Cír. Do těsného okruhu „cirkusu“ patří ale i řada častých hostů, např. Ivan Paisrt, Tomáš Háček, Mikoláš Fiala nebo Anna Sypěnová.
Vladimír Mišík v rozhlasovém po?adu Porta na Country Radiu povídal nejen do mikrofonu, ale i do zv?davého objektivu kamery. Zde se o tom m?žete p?esv?d?it.
Z Wabiho na jeho koncertech vyzařuje cosi, co se celkem nedá popsat a co je dobré zažít. Je to jakási zvláštní síla, která se na diváka nenásilně přelévá a pak se zase zpátky vrací na pódium k Wabimu, aby se zase ještě kompaktnější vracela posílená do publika a znovu zpět, jako když se vlna znovu a znovu vrací k útesu a nemohou jeden bez druhého být... Budeme to moci zažít 26.6. 2011 na Portě v Řevnicích a tak jsem s radostí zase po roce poslal Standovi po internetu několik otázek pro náš ePortýr, abychom zjistili, že se zase můžeme těšit na písničky, na baryton, na Dvořáčka, na Wabiho...
A tak si Marsyas zmámen flétnou věří a musí přetnout
Roman Horký se stal hudebním patronem 45. ro?níku Porty, která se uskute?ní již po?tvrté v Lesním divadle ?evnicích, kde Roman vystoupil naposledy v roce 2009 t?sn? po slavné š???e O 106 koncert?. Tady je n?kolik odpov?dí pro ePortýr. Na Romana se m?žete t?šit 26.6.2011.