Beata HlavenkováKlavíristka a skladatelka Beata Hlavenková, která je jednou z vůdčích osobností české jazzové a alternativní scény, vydává na labelu Animal Musicsvé nové album Theodoros složené z dvanácti jejích vlastních klavírních skladeb pojmenovaných po měsících v roce: autorka je zde sama sobě též jedinou interpretkou.

Album přichází více než čtyři roky po vydání Beatina oceňovaného debutového alba Joy For Joel(Animal Music, 2009), které hudební publicista Saša Neuman označil za „původní, osobité jazzové album, které patří do rodu šťastných, nadčasových nahrávek, jejíž kvalita s plynoucími dny, týdny a měsíci neslábne; naopak.“ a Lubomír Dorůžka o něm napsal: „Přehrával jsem si to album několikrát, abych zjistil, jestli poněkud poleví mé nadšení po prvním poslechu: ale pořád mi to připadá jako opravdu mimořádný zjev na naší současné scéně”.

Na rozdíl od debutu, který Beata Hlavenková vytvořila spolu s vynikajícími zahraničními hudebníky, mezi nimiž vynikají zejména trumpetistka Ingrid Jensen, saxofonista Rich Perry a hráč na pedal steel kytaru Dave Easley, je novinka Theodoros složena výlučně z klavírních skladeb, jak sólových, tak vrstvících zmnožené klavírní party přes sebe. Beata Hlavenková o konceptualba Theodorosříká: „Moje první album se jmenuje Joy For Joel a je pojmenováno podle mého prvního syna Mathiase Joela - úžasní hosté, velký zvuk a aranže, muzika ovlivněná moderním jazzem. Po narození druhého syna Theodora Eliho jsem v hlavě nosila nápad, že se mé druhé album bude nějakým způsobem vztahovat k němu. Řecké jméno Theodoros znamená „Boží dar“, stejně jako Mathias v hebrejštině. Když jsem začala skládat, uvědomila jsem si, že Boží dar je pro mne život. Ten se skládá z let, z měsíců, z dnů. Bylo tedy naprosto přirozené, že skladby budoupojmenovány stejně jako kalendářní měsíce. Hudební okolnosti vedoucí k tomuto albu však byly jiné. Vycházejí z fascinace písně a její jednoduchosti. Protipól k prvnímu hudebnímu světu. Theodoros čerpá z obou a vstřebává obě tyto cesty skrze mé hudební vnímání.“

Album vychází 24. října 2013, den poté, kdy má svátek Theodor a den předtím, než má svátek Beata.

Beata Hlavenková k práci na albu Theodoros přistoupila v době, kdy intenzivně spolupracuje s Lenkou Dusilovou jako spoluautorka a členka kapely Baromantika, s níž vydala album a nedávno též živé CD/DVD a krátce poté, co spolupracovala jako aranžérka a spoluproducentka na orchestrálním albu Ivy Bittové Zvon (Animal Music, 2012): „V minulém roce jsem měla za sebou docela intenzivní práci na orchestrální desce Ivy Bittové, dále natáčení DVD s Lenkou Dusilovou a Baromantikou. Zatoužila jsem proto po něčem komorním – odtud tedy vedla cesta k sólovému klavíru.“

Album Theodoros bylo nahráno v sále Janáčkovy filharmonie Ostrava na klavír Steinway, zvukovým mistrem byl Radek Roubal. Mixu se ujal Milan Cimfe ve Studiu Sono a masteringu věhlasný Tony Cousins v londýnském studiu Metropolis. Autorkou grafického designu, který bohatě pracuje s motivem kalendáře, je Zuzana Lednická ze Studia Najbrt, autorkou fotografií je Johana Pošová.

Album vychází u Animal Music jako CD a taktéž v digitální distribuci a současně licenčně jako vinyl u vydavatelství Minority Records. Album má v distribuci firmaSupraphon. Křest alba se uskuteční až v první polovině roku 2014, kdy má Beata Hlavenková v plánu zahájit i koncertní turné k albu Theodoros.

Beata Hlavenková
Beata Hlavenková absolvovala Janáčkovu konzervatoř v Ostravě (obor skladba) a ve studiích pokračovala v USA na University of Massachusetts (obory skladba, jazzová skladba a hudební aranžmá). Beata je leaderem svého vlastního Tria, které v roce 2005 získalo výroční cenu pro nejlepší český jazzový soubor v soutěži „Jazz Junior“ a cenu za nejlepší skladbu a hudební aranžmá roku. Coby skladatelka a interpretka Beata vytvořila s Patrikem Hlavenkou společný autorský projekt S´Aight, jenž v roce 2004 vydal velmi příznivě hodnocené eponymní album. V létě 2005 se S´Aight spojili s dalšímvýjimečným souborem Vertigo Quintet a společně (pod označením Open Sextet) zvítězili v mezinárodní soutěži prestižního Montreux Jazz Festivalu. V lednu 2009 se Beata Hlavenková vrátila do USA k realizaci svého prvního alba „Joy For Joel“ (Animal Music, 2009). Jakožto dlouholetá spoluhráčka Lenky Dusilové se Beata postupně proměnila v její hlavní hudební partnerku, vystupují spolu často v duu a stály spolu u zrodu vynikajícího projektu Baromantika; spolu jsou též členkami souboru Eternal Seekers, který vedle nich dvou tvoří pánové z kvarteta Clarinet Factory – jejich debutovéeponymní album vyšlo v roce 2008 (Respekt Publishing, reedice Animal Music, 2012). Beata Hlavenková byla též členkou kapely Jaromíra Honzáka „Face of the Bass“, s níž se (v té době již externě) podílela na natáčení debutového alba (Animal Music, 2011).

Beatin široký hudební záběr zahrnuje i její kompoziční práce pro symfonický orchestr, scénickou hudbu, filmovou hudbu (film „Rodina je základ státu“) a aranžérskou tvorbu. Vedle výše zmíněných spolupracovala Beata Hlavenková jak ve studiu, tak i na turné s řadou dalších umělců, např. s Věrou Martinovou, Yvonne Sanchez, skupinami Triny, Benedikta, Toxique, David Dorůžka Trio, Justinem Lavashem aj. Beata Hlavenková vystupovala v mnoha evropských i zámořských zemích (Polsko, Slovensko, Turecko, Německo, Norsko, Švýcarsko, Francie, Kanada, USA, Kostarika) a vystoupila na renomovaných mezinárodních hudebních festivalech (Montreux Jazz Festival, IAJE Conference Toronto, Jazz Festival Regensburg, Afyon Jazz Festival, JazzFest Brno aj.).


Zdroj: Animal Music
Foto: Johana Posova