Porta od svého založení stojí na vyhledávání nových hudebních talentů. Vznikla podstatně dříve než v současné době známé a „oblíbené“ soutěže všech televizních stanic. Jedinečná je svým systémem, kdy soutěžící postupují z oblastních kol, popř. předkol do semifinále, či finále v Řevnicích, ale o této záležitosti a tom, co vítěze oblastí v Řevnicích čeká, se zmíníme jindy.
Oblastní kola probíhají každé jaro, letos jich bylo 15 a zúčastnilo se jich 228 soutěžících formací. Během práce kolem oblastních kol si na odpovědi pro Portýra udělal čas náčelník České tábornické unie (pořadatele a garanta oblastních kol) Petr Křivohlávek, známý spíše pod přezdívkou Lochness. Tedy ten, který se stará o přípravu a průběh soutěžní části Porty.
Kdy se začínají připravovat oblastní kola Porty?
Prakticky v průběhu podzimu, kdy jednotliví pořadatelé a ústředí ČTU jednají s potenciálními sponzory. V říjnu se také tradičně pořádá na tábornické základně ČTU u Lipnice nad Sázavou tzv. „široký štáb pořadatelů“. Tam je prostor pro vyříkání si chyb a plánování nového ročníku.
Jak je Porta v krajích organizovaná?
Jednotlivá kola jsou vlastně začleněna do mapy republiky podle územního dělení ČTU na tzv. oblasti. Některá kola jsou připravována lidmi z Kulturního týmu ČTU a příslušné oblasti ČTU, některá mají nasmlouvané partnery v podobě kulturních zařízení či agentur. Tváře jednotlivých kol jsou různé, dramaturgie a koncepce také. Tady není místo na nějaké direktivy, pořadatelství je také kulturní a svobodná tvorba.
Kdo jednotlivá oblastní kola připravuje?
Povětšinou se vždy šéfpořadatel kola, tedy krajánek, jak se mu portovní hantýrkou říká, obklopí kamarády, kteří si rozdělí úlohy jak v přípravě tak v realizaci.
Jak velké týmy pořadatelů v průměru oblastní kola mají?
Dá se říci, že to je v průměru 5 – 10 lidí v každém oblastním kole.
Dostávají soutěžící zpětnou vazbu na svá vystoupení?
Velká většina kol „předhodí“ soutěžícím v plen po skončení soutěže porotce, kteří si to s nimi vyříkají. Ve východočeském kole to probíhá dokonce on line jako například v Superstar.
Zajišťuje někdo provázanost mezi oblastními koly a dodržování soutěžního řádu v jednotlivých oblastních kolech?
To je starost moje, například to, aby se někdo nepokusil soutěžit ve více kolech. Tady pomáhá PC technika a přihlašovací server Porty. Kola samotná se vzájemně na sebe nevážou, ale hojně se jednotliví krajánci na kolech navštěvují a okukují vychytávky – jak se to dělá u sousedů.
Na dodržování soutěžního řádu dbají tzv. delegáti Rady festivalu, kteří jsou přítomni na všech kolech.
Jak lze zajistit srovnatelné podmínky ve všech oblastních kolech?
Každé oblastní kolo je svým způsobem originál. Stejné podmínky tak tkví především, jak už řečeno, v dodržování soutěžního řádu. A to nejen delegáti, ale i krajánci sami umí a respektují.
Některé dotazy které dostáváme se ptají „jak je možné, že soutěžící vystupují v jiném kole než je jejich oblast, kde normálně působí? Například proč účinkující z Prahy hraje v Krušnohorském kole?"
Někteří jsou portovní tuláci, kteří rádi ochutnají kolorit jiného, než domácího kola. Někteří si tam dají rande s kamarády. No a někteří kalkulují s tím, že mají větší šanci na úspěch v kole s menším počtem přihlášených, než je každoročně např. v Praze, Brně, Ostravě. Soutěžní řád nenařizuje povinnou účast „doma“ a je to tak dobře!
Kdo financuje oblastní kola?
ČTU dostává (bohužel stále méně) dotací z programu Ministerstva školství pro „neorganizovanou mládež“. Z těchto peněz se vyplácí pevně určená maximální výše dotace, se kterou musí krajánek vyjít. K tomu se přidávají penízky od sponzorů, z dotací krajů a dalších různých grantů, pokud se podaří se do nich vecpat.
Jaká je tvoje role při pořádání oblastních kol?
Obsluhuji portovní přihlašovací server, vkládám jména přihlášených soutěžících a vše, co se na kolech chystá na jednotlivé webové stránky oblastních kol, sestavuji křížovku kam který z delegátů pojede, připravuji podklady pro účtování dotací, sbírám fotky a povídání z kol atd., atd. Kromě toho mě někteří odvážlivci nominují jako porotce, občas moderuji a objíždím kola coby delegát. Na jaře je to fakt pěkný fofr…
Jak dlouho se Portě věnuješ konkrétně ty?
Jako pořadatel od roku 1990, kdy se z komunistické hibernace začala probouzet Porta v Ústí nad Labem.
Vnímáš za dobu svého působení nějaký posun v oblastních kolech?
Instrumentální a interpretační úroveň soutěžících je za ta léta úplně jiný level. Dříve se lidi ani pořádně neuměli postavit k mikrofonu, z některých šel, jak se říká jen horký dech. A oblastní kola samotná, to je také nesrovnatelná úroveň. Mnohde je to vpravdě kulturní událost pro celý region.
Jak se změnili dle tvého názoru soutěžící?
V podstatě se dá říci, že mnoho ne. Stále se najdou dravci s přemírou vervy, toužící po úspěchu, ale i „nosiči vody“, kteří si užijí jen fakt, že si zahráli na Portě. Současnost se svoji možností svobodně vyjádřit svůj názor na spoustě různých diskusních portálů reflektuje dost transparentně celou škálu lidských vlastností. Někdy to pak vypadá, že každý rozumí všemu a do všeho chce kecat. Jinými a trochu kritičtějšími slovy: tolerance malinko ubývá a vyhovět všem je úloha neřešitelná.
Kam chceš oblastní kola, jako základ celé Porty, posunout?
Nějakou převratnou změnu nemá, pokud vím, nikdo za lubem. Ani vznik nových kol není v plánu. Další postupující už by totiž především časově převýšili prostor pro finálová klání v obou finále. Nápady, jak obohatit festival samozřejmě přicházejí spontánně. Od krajánků, od soutěžících, od pořadatelských míst, od sponzorů. Nic nepadne pod stůl, abychom se s tím na úrovni pořadatelských týmů jednotlivých partnerů, spolupořádajících Portu, nezabývali. V první řadě trápí všechny ekonomické zajištění. Z toho se odvíjejí možnosti, co se kterým kolem udělat, jakého skvělého hosta nabídnout divákům apod.
Má ČTU při pořádání Porty jen roli pořadatele či garanta oblastních kol, nebo se podílí i na jiných částech festivalu. Pokud ano kde konkrétně?
ČTU se hned ve druhém ročníku v roce 1968 stala partnerem Porty. Tu roli okamžitě převzala znovu po obnovení festivalu v Ústí nad Labem v roce 1991. Po 16 ročníků „dvojportí“ pak naši lidé pracovali ve štábu festivalu (např. Wabi Ryvola, Tony Linhart, Pete Guth) a logicky na sebe brali úlohy přípravy a realizace některých koncertů finále. To přetrvává dodnes i po sjednocení Porty v roce 2007. Zejména na mezinárodním festivalu v Ústí nad Labem se objevujeme v rolích dramaturgů, režisérů programů, moderátorů. V Řevnicích je naší starostí semifinálová a recitálová scéna na hřišti, kterou ošetřujeme tzv. „na klíč“.
A konečně: ČTU má oproti našim portovním partnerům nespornou výhodu v lidském potenciálu. Takže těch včel, kterých každé z obou vrcholů festivalu musí mít připraveno na „obyčejnou“ práci přehršel, můžeme poskytnout dost. Tihle kamarádi pak zajišťují práce typu pracovní četa, inspice, kolportéři Portýrů, ostraha apod. Lidiček s domovenkou ČTU tak můžete potkat dost jak v Ústí, tak v Řevnicích.
Oblastní kola letošního ročníku Porty jsou již minulostí, vítězové se připravují na své účinkování v Řevnicích a dolaďují formu, dramaturgie jednotlivých vystoupení v Řevnicích se pomalu usazuje, tak, aby vše vyhovovalo potřebám zvukařů, účinkujících a diváků (kdy se musí hlavně vyřešit případné prodlevy při nazvučování). Jak se pozorný čtenář mohl dozvědět, role ČTU je v Řevnicích nezanedbatelná, proto se s Lochnessem určitě ještě potkáme a pokud jsme na něco zapomněli, můžeme na základě vašich podnětů náš rozhovor doplnit. Zatím za odpovědi moc děkujeme a doufáme, že přispěly k objasnění fungování oblastních kol, na které se naši čtenáři často ptají.