Debut Loes van Schaijk All I Ever Really Seem To Say
je věrný tradici a písničkářskému řemeslu
– čistý, intimní, autentický, minimalistický
Zpěvačka a skladatelka Loes van Schaijk – známá na evropské bluegrassové a folkové scéně z kapel jako Svaťa Kotas Band, Red Herring, Lucy & the Man nebo Waterflow – vydává v listopadu 2021 (19. 11. v Nizozemsku a 27. 11. v Česku) své debutové sólové album. Loes pochází z Nizozemska a nyní žije v Praze. All I Ever Really Seem To Say je jako Speyside whisky: ničím neředěná, s vlastní silnou chutí a lehce nasládlým „dozvukem.“
27. listopadu 2021: Křestní koncert v Divadle Dobešce s kapelou Lu’s &, českými a nizozemskými hosty a předskokankou Blondýnou
Chameleon se potkává s Graceland, ale se ženským nádechem
„Klíčovými slovy pro produkci alba byly minimalismus a autenticita“, říká Loes. „Chtěla jsem, aby bylo malé, upřímné a osobní – což bylo těžší, než by se mohlo zdát. Je lákavé navršit na základní kostru skladby vrstvu nástrojů, naleštit ji efekty, skrýt křehkost. Naštěstí mi producent a virtuózní multiinstrumentalista Ondra Kozák pomohl držet se plánu. Kdykoli jsem váhala, zda písně v tomto pojetí nebudou příliš nahé, Ondra mi opakovaně připomínal můj původní záměr a zdroje inspirace.“
Největší inspirací a vzorem bylo pro Loes sólové album Tima O‘Briena Chameleon, na němž zní současně nanejvýš jeden hlas a jeden nástroj a které má navíc posluchač „přímo u ucha“. Druhým inspiračním zdrojem pro ni bylo album Graceland Paula Simona s jeho rytmickou souhrou slov a nástrojů. Stylem zpěvu, který je naprosto bez diva-ismu / bez hvězdných manýrů, pak Loes inspirovala Karine Polwart,
V mnoha ze šestnácti písní na albu All I Ever Really Seem To Say se Loes představuje sama (hlas, kytara, kontrabas, bodhrán). Do některých písní si Loes přizvala Ondru Kozáka, aby do nich přidal svůj rukopis (ať už na kytaru, mandolínu, nebo housle), což bylo obrovským obohacením akustické palety barev alba. Příspěvky dalších hostujících hudebníků Radka Vaňkáta (dobro), Petra Brandejse (banjo), Jorama Peeterse (housle, píšťaly), Arthura Deightona (bouzouki) a Honzy Bartoška (housle) ještě stále zapadají do minimalistického pojetí alba, ale zároveň mu dodávají tu trochu potřebné šťávy, která udržuje album zajímavé po celých 53 minut jeho dlélky.
Co vše tedy Loes na albu „zdánlivě ve skutečnosti řekne“?
Folkoví a bluegrassoví nadšenci, kteří znají tvorbu Paula Bradyho, Fairport Convention, Alison Krauss nebo Druhé Trávy, ale také fanoušci Paula Simona, Tracy Chapman a Fleetwood Mac si možná všimnou, jak je jimi Loes ovlivněna a že jim někdy i výslovně vzdává hold. Její chytře zpracované, často mnohoznačné (BACHA, „dvojsmyslný“ znamená automaticky „dirty mind“) texty pracují se širokou škálou příběhů, emocí a hudebních žánrů. Písně na albu All I Ever Really Seem To Say se zabývají například problematikou potratů, seberozvojem a dobře míněnými, leč nevhodnými radami, solidaritou mezi hudebníky a publikem během covidového lockdownu, ale jsou také třeba o smrti ropuchy, o volání dálek i touze po domově, nebo o Loesině sklonu nadužívat slovo „promiň“.
Převážně anglické texty – ale také holandské a české
Loes pochází z Nizozemska, nějaký čas strávila v Severní Karolíně (USA) a nyní žije v Praze. Ačkoli zpívá převážně anglicky, zařadila jednu píseň v holandštině pro ty, kteří jsou zvědaví, jak zní její mateřština – podmanivou „Kom op, meid!“, což je přetextovaná verze „Kuule, Mees!“ od Eevy Talsi z estonské skupiny Curly Strings. Poté, co ukolébavka „Reasons to Rhyme“ metaforicky zhasne světlo před spaním, se hlas Loes opět vynoří zpoza rohu s písní „Já, písnička“ (Pavlína Jíšová, Antonín Hlaváč, Pavel Lohonka), která je v českých folkových a country kruzích velmi dobře známá. „Přestože byla mnohokrát přetextována, toto je dost možná první verze s lehkým holandským přízvukem,“ přiznává s úsměvem Loes.
Grafika: fragmenty abstraktních krajin, vzpomínek a fotografických momentek
Návrh obalu alba a bookletu svěřila Loes české výtvarnici Heleně Čubové, která vizuální koncepci desky popisuje následovně: „Během našeho prvního setkání jsme s Loes mluvily o jejích hudebních plánech a já jsem intuitivně pochopila, že její hudbu by měly doprovázet krajiny. Něco, o čem víte, že je v tom kus země, vzduch, hlína, kámen, voda, ale co nejste schopni uchopit. Takže výsledné ilustrace jsou abstraktní krajiny a přírodní skulptury. Rozlehlost, která Loes obklopuje.“
Helena použila techniku smíšené koláže a záměrně spolu konfrontovala barvy, které vidí v Loes, s krajinami symbolizovanými v jednotlivých písních. „Loes je béžová, šedá, holubičí modrá a bílá. Její hudba je plná ohně (oranžová), vody (tmavě modrá), země (olivově zelená) a vzduchu (světle modrá), které se vzájemně prolínají. Velmi se mi líbí kontrast těchto sytých, zářivých barev doplněný prchavými nehmotnými krajinami, prastarými mušlemi a lasturami, jimiž prochází voda a vítr, křehkými skalami měnícími se v písek a šťavnatými kaktusy kypícími životem.“
Celým albem se táhne také fotografické vyprávění: Loes se dívá do dálky a jako pozadí jí slouží pouze obloha; Loes běží vinicí směrem k vám; Loes vystupuje na kopec, otáčí se zády k publiku a rozhlíží se po krajině, pak bere do ruky nástroj a začíná naplňovat krajinu hudbou. A to vše se spojuje v logu LOES, které je poskládáno z útržků krajin, vzpomínek, okamžiků…
27. listopadu 2021: Křestní koncert v Divadle Dobešce s kapelou Lu’s &, českými a nizozemskými hosty a předskokankou Blondýnou
Křest sólového alba LOES se uskuteční dne 27. listopadu 2021 na koncertu v divadle Dobeška (Praha 4). Několik písniček zahraje Loes sólově nebo s výjimečnými hosty: Radek Vaňkát (dobro) a multiinstrumentalista Paul van Vlodrop přijede vlakem z Amsterdamu si zahrát pár písniček na banjo, mandolínu nebo kytaru. Po větší část koncertu ji pak doprovodí její kapela Lu's &, která ve svém zvuku díky pestrému žánrovému zázemí jednotlivých členů a originálnímu nástrojovému obsazení organicky propojuje folk/country i pop. Loes kapelu založila teprve před rokem, projekt už ale i za tak krátkou dobu dokázal zaujmout posluchače i odbornou veřejnost: Lu's & jsou vítězem Porty 2021, kde kromě prvního místa získali i cenu SAI a cenu Rádia Olomouc. Jednou z odměn byla také možnost nahrání singlu či EP s Václavem Neckářem ml. ve studiu Chevaliere Heleny Rytířové. „Držte nám palce, abychom se s Vámi o výslednou nahrávku mohli už na křtu také podělit,“ dodává Loes.
Název kapely Lu‘s & je vícejazyčná fonetická hříčka se slovy: nizozemské jméno „Loes“ se vyslovuje „Lús“ – a „Lu‘s &“ zní jako „Loose End“, což je ve významu „něco nedokončeného“ (to taky platí pro samotný název kapely, který po ampersandu dál nepokračuje).
Předskokankou bude unikátní sólistka Blondýna, která hraje a ztělesňuje „femme folk,“ na Portě vyhrála cenu Country Rádia a právě vydává svou novou desku s názvem Nevolej mi do nebe!
Oficiálním partnerem koncertu je Couty Rádio.
Kmotry Loesina CD jsou lidi, kteří jí jsou blízcí.
Kontakt:
Loes van Schaijk +420 728 572 643
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
FB / IG / BC / YT @loesmusician
Singl č. 1: „Being Here“
https://song.link/cz/i/1582834086
Singl č. 2: „The Cactus Connection“
https://song.link/cz/i/1588202612
Singl č. 3: „Simon Says“
vyjde 12. 11. 2021
Lu‘s & (live at Porta 2021)
loes.likes.fans/LCBPorta
Styl: písničkářství, bluegrass, country, alt-pop, americana, indie folk, současný folk