Intergram a OSA jsou hlavními podporovateli a dlouholetými partnery festivalu Porta.
Patří jim za to velký dík. Jdou s námi po celou dobu, co jsme v Řevnicích a to je povzbuzující i do dalších ročníků. Děkujeme.
Dá se říci, že bez jejich podpory by Porta nemohla existovat v takovém rozsahu jako je to v současnosti. Oba kolektivní správci podporují i další hudební projekty a je to logické. Jejich dobrý hospodářský výsledek, který je postaven na prodeji licencí uživatelům hudby, umožňuje podporovat hudební projekty, kde např. jejich zastupovaní vystupují, nebo kde je podporována hudební tvorba. Tedy autoři a výkonní umělci.
I přes to, že právě OSA a Intergram chrání veřejné užití děl našich umělců, panuje dokonce i mezi muzikanty velká nevraživost vůči jejich činnosti. V zapálených diskusích se bohužel objevují mýty a
a pověry diskutujících. Není ale zase divu, protože kolektivní správa a autorský zákon, jsou věci velmi komplikované.
Tady je pár vět pro pochopení, proč je tu OSA, Intergram a další kolektivní správci, kteří chrání umělce a tvůrce.
Abychom mohli uspořádat Portu, nebo jakýkoli jiný festival, či kulturní veřejnou akci, potřebujeme k tomu hudbu. Tedy v případě festivalu písničky, které někdo složil. Ty pak někdo jiný, nebo on sám bude na Portě zpívat. A protože ty písničky mají majitele, tedy autora hudby a textu, je potřeba vlastníky požádat o svolení, abychom si jejich tvorbu mohli půjčit pro naše festivalové podnikání. Písnička má tedy majitele a on je ten, který nám umožní, nebo neumožní s jeho majetkem podnikat cokoli. Tedy pozvat lidi, aby zaplatili vstupné a díky písničkám autorů a jejich interpretů prožili příjemný čas s hudbou.
Snad je jasné, že ochrana duševního vlastnictví je uznávaná celosvětově a je tedy v každém civilizovaném státě podobný kolektivní správce, jako je OSA, nebo Intergram a jsou mezi sebou smluvně propojeni.
Jak to funguje:
Abychom mohli nechat zaznít na Portě cca 400 písniček, museli bychom jako pořadatelé uzavřít se všemi autory hudby a textu cca 800 smluv, podepsat, zaslat smluvní podmínky, pak je splnit a následně všem vyplatit dohodnuté odměny. Tedy i do zahraničí, protože mnoho písniček, které zazní na Portách, jsou často originály, patřící zahraničním autorům, na které vznikly české texty. Takže je jasné, že bychom díky tomu žádnou Portu ani jiný festival nestihli neudělat. Leda by se používaly písničky neoprávněně, tedy bez svolení autorů. Jako bychom si bez svolení někde tajně zapůjčili automobil na cestu na Mácháč. To by ovšem okamžitě takový podnikatel s hudbou skončil.
My tedy uděláme jako pořadatelé Porty jedinou možnou věc. Koupíme si od OSA licenci na užití hudby z celého světa. Jde to proto, že právě OSA má uzavřeny miliony smluv na hudební díla, písničky a jejich texty. Takže díky tomu si každý uživatel může koupit za daných podmínek licenci na užití hudby na veřejnosti v rozsahu jaký potřebuje. Na festival, na rádio, na hospodu, na diskotéku atd.
Podmínkou splnění užití této licence pro Potu je, že na OSA nahlásíme termín a dodáme dva údaje. Playlist všech, kteří na festivalu vystoupí, aby bylo jasné, komu bude OSA posílat odměnu.(Playlisty získáme od samotných interpretů, protože to nikdo jiný neví). A pak druhý údaj. Kolik činil zisk ze vstupného, ze kterého se vypočítá určité procento pro autory. To udává ona licence, aby bylo jasné, jakou částku všem autorům, jejichž díla byla užitá, OSA rozdělí. Vypočítanou odměnu pak pošle zastupovaným autorům ve svém pravidelném vyúčtování a na chod aparátu si vezme cca 12% schválených Valným shromážděním členů.
Kolektivní správci nejsou státními orgány. Jsou to soukromé společnosti, které si vytvořili sami zastupovaní umělci, kteří jednou ročně schvalují činnost aparátu na Valném shromáždění. Samotní kolektivní správci mají zase licenci udělenou Ministerstva kultury, že mohou tuto činnost vykonávat. A jsou stanoveny podmínky, za jakých mohou umělce a majitele práv zastupovat a hájit jejich zájmy.
Pozor! V případě, že by pořadatel oznámil, že se budou hrát jen písničky, které nejsou OSA chráněné a dodal by o tom playlisty, které to potvrzují, v tom případě by OSA odměny pro autory nevybíral.
Ale i tak je pořadatel povinen tuto informaci poskytnout, aby se dala ověřit a byly chráněny zájmy autorů.
Kdo chce jakkoli na činnost kolektivních správců poukazovat, měl by si nejdříve přečíst, jak kolektivní správci fungují. Většinou totiž křičí ti, kteří jen někde něco zaslechli.
Tim není řečeno, že je kolektivní správa bezchybná. Ale je to tak komplikovaná činnost, že je pochopitelné, že každé Valné shromáždění reaguje na současný stav, a snaží se každý rok zase aktuální požadavky vyřešit. Ale je jasné, že bez kolektivní správy by nebylo možné uspořádat legálně žádnou větší uměleckou produkci A právě licence a činnost kolektivních správců nám to umožňují.
OSA letos podpořil jak samotný festival Porta 2024, tak nám vyšel vstříc i s podporou vydávání ePortýra. Děkujeme a tak můžeme připravovat další, 59. ročník Porty.
V příštím blogu bude o dalších významných partnerech. Společnosti Intergram a profesní organizaci SAI- Svaz autorů a interpretů, kteří Portu významně podporují.
Pochopitelně děkujeme všem dalším partnerům, kteří nám pomáhají již šestnáct let Portu realizovat.
JVZ