Východo?eské oblastní kolo Porty se letos m?lo st?hovat do zbrusu nového kulturního centra Svitav s názvem Fabrika. Jenže tento kulturní stánek se jaksi nesta?il v?as „zabrousit“ do finální podoby a tak jsme se op?t 19.4. sešli v krásných prostorách Ottendorferova domu ve Svitavách. T?ináct sout?žících za?alo ve 13. hod. svými výkony usilovat o další postup pavoukem Porty. Prakticky polovina sout?žících p?ijela z jižní Moravy, kde se nepoda?ilo uspo?ádat sout?žní kolo.

Moderátorka Stáňa Plívová (Povijan) pozvala na podium prvního soutěžícího, kterým byl Roman HAMPEJS z Hlinska. Na mladého člověka mě jeho písničky připadaly dost chmurné bez konečné pointy na rozdíl od dalšího písničkáře – Ládi KRUTY z Brna. Jeho texty s veselou nadsázkou o všedních věcech kolem nás chyběla trochu výraznější aranž kytary, která by umocnila zážitek z jeho písní.
Trio EMBÉČKO z Vysokého mýta mě zaujalo hlavně uskupením na pódiu, kde kytaristé s obráceným gardem měli mezi sebou zpěvačku. Bohužel interpretační výkon včetně čtení textu nebyl zajímavý.
Nástupem první vícečlenné kapely VĚNEBAND z Litomyšle začaly problémy se zvukem a bohužel nejen, že později nepřestaly, ale bylo to stále horší. Upřímně jsem obdivoval, jak se kapela dokázala vyrovnat s handicapem nenazvučení a přesto předvedla perfektní hudební výkon, při kterém stihla během písně ještě svépomocí vyměnit nefungující mikrofon. Je to rodinná kapela, kde dominovaly Jana Věnečková na housle a zpěv (ocenění poroty za interpretační výkon) a její sestra Ivča, obě ozdobené již několika oceněními v soutěžích Kvítek, Brána a pod. Dalším soutěžícím byl Pardubický písničkář Jarek HAMPEJS, který umí posluchače zaujmout a svoje vystoupení si dokáže užít. Místní duo ENFANT ELEFANT zkomplikovalo pořadatelům život když se stěhoval na pódium klavír a řekl bych mnoho práce pro málo užitku. Následující trio CAT AND DOGS z Brna z poloviny dostálo svému názvu. Doga na jevišti byla – nemocná kočka zůstala doma. Zaujal mě emocionální projev zpěvačky s výbornou instrumentací baskytary. K předvedenému stylu vokálního projevu ale neodmyslitelně patří perfektní práce s mikrofonem, která zpěvačce přece jenom chyběla. Další Brněnská kapela POCITY dokázala, jaká síla je ve sborovém zpěvu. Její písně byly chytlavé a citlivé aranže umocněné bicími pomohly zapomenout na špatné ozvučení.
ŠEST PRSTŮ ze Slavkova u Brna je stylově trochu bigbeat. Dobrý interpretační výkon trochu kazí úroveň textů a jen jednohlasý vokální projev podobně jako u další kapely – ŠAGALI z Vyškova. Zpěváka doprovázejí dobří muzikanti. Při vícehlasém vokálu jsem opět pookřál u Břeclavské skupiny YANTAR. Instrumentální aranže včetně vokálů zvládali bez problémů. Příchodem skupiny QUANTI MINORIS začaly vrcholit problémy se zvukařem, který u poslední kapely VESPOL zcela zkolaboval. Tyto kapely i s tímto obrovským handicapem zvuku dokázaly, že kvalitní výkon se vypořádá i z mizerným zvukem. Jen chudáci diváci byli zřejmě natolik roztrpčení, že na večerní vyhlášení výsledků a koncert kapely TRDLO jich přišlo jen pár. Odměnou jim byl nádherný koncert. Kapela po zkušenostech se zvukem neponechala nic náhodě a hrála bez aparátu, jen s kytarou citlivě posílenou kombem.
Před závěrečným shrnutím výsledků bych rád vyzdvihl velice dobrou porotu a kvalitní výkon moderátorky kola – Stáni Plívové.

 


Výsledky – interpretační soutěž: 1. QUANTI MINORIS – Brno, 2. POCITY – Brno – oba postup do českého finále v Řevnicích. 3. VESPOL - Dolní Újezd. Autorská porta udělena nebyla. Zvláštní uznání udělila porota Janě Věnečkové za hru na housle

Vašek Křemen - Vyhlídka