Básničky patřily do spektra mých zájmů od raného dětství, a tak se v podstatě logicky v pozdějších letech moje kroky v tomto směru zákonitě protly s cílenými aktivitami Mirka Kováříka, který tlačil moderní české poezii káru vytrvale a systematicky už po profesionální linii.
Tenkrát to pro mne byl jakýsi celkem zajímavý, ale mně na hony vzdálený pán, který se upsal lehkonohé Múze Poezie, hlavně po interpretační a propagační stránce. Nesmírně jsem si tohoto nevšedního a trochu zvláštního človíčka vážila a byl pro mne jasnou ikonou na tehdejším literárním poli.
Přelomem ve vztahu k tomuto oduševnělému propagátorovi poezie a vstřícnému pedagogovi bylo mé setkání v zázemí Porty a následně dalších folkových pořadů, kde působil také jako konferenciér. Mirek se sice dokázal neuvěřitelně vcítit do řádek básní celým srdcem a při přednesu vlál po jevišti jako motýl unášený větrem slov, neváhal si s mikrofonem v ruce kleknout a téměř se dotýkat čelem podlahy, ale v osobním kontaktu – alespoň ze začátku - si zachovával lehký odstup. Roztával teprve při širších rozhovorech o jeho oblíbených básnících, jako byl Orten, Zábrana, Kolář, Blatný a další, nebo při probírání veršů mladých talentů, kterým se snažil pomáhat v jejich růstu. A to nejen ve svých pořadech Zelené peří, s nimiž jezdil kromě Prahy také do Brna a Českých Budějovic. Moc ráda jsem poslouchala tyto programy i na rozhlasových vlnách, stejně jako jeho Dobré jitro, sledovala jsem jeho články v Literárních novinách a Tvaru – byly tak nějak jiné, jako by mluvil jiným, ale pro nás srozumitelným jazykem… Do krátkého výčtu patří nesporně i jeho pořad s názvem Poetické nocturno. A pokud se vrátím ještě víc do minulosti, vybavuji si ve druhé polovině šedesátých let, v době mého plzeňského působení, jedinečnou příležitost poznat také litvínovské Docela malé divadlo, které pomáhal založit a kde také působil. Ale teprve hodně dlouho poté jsem zjistila, že Mirek v mládí verše také psal, a to pod pseudonymem Jiří Kott. Vydával je v padesátých letech v samizdatu, což mi bylo velice blízké. Ale až po Sametu, v roce 2014, vyšel výbor z těch sbírek pod názvem Ovoce noční.
Ovšem Mirkovým největším a nezpochybnitelným favoritem byl básník Václav Hrabě. Uspořádal z jeho literární pozůstalosti k vydání několik básnických sbírek jako třeba Blues v modré a bílé nebo Blues pro bláznivou holku. Jeho verše přednášel nejčastěji. Jako by s předčasně odešlým básníkem srostl přes švy jeho veršů, jako by vstřebal jeho řádky celou svou křehkou duší. Mirkův specifický styl recitace, kterou on ale recitací vůbec nenazýval, byl zvlášť u těchto veršů doslova citovým gejzírem hlasu a pohybů. Milovala jsem jeho hektický přednes a je mi líto, že už ho nikdy neuvidím na portovním nebo jiném pódiu se širokým rozmáchlým gestem, jako kdyby zval všechny vnímavé posluchače do svého nevšedního světa POEZIE…
Projekt Paapaa vznikl na podzim roku 2006. Původně byl zamýšlen jako společný studiový projekt Jiřího Zemana a Martina Šímy. Zpočátku šlo o víceméně kabaretní program s choreografií a dozpívávané halfplaybacky.
Zpěvačka Blanka Šrůmová známá ze skupiny Tichá Dohoda vydává po deseti letech sólovou novinku. Na minialbum stylově nazvané Divokej Praha – Západ zařadila svoje autorské písně a coververzi Presleyho I Just Can’t Help Believin’.
Sestava: Kosmonaut (kytara, zpěv); Štěpán Axman (basovka, zpěv), Aleš Vosáhlo (cajón, kytara, zpěv), Pavel Karas (kytara, zpěv).
Matláškovic rodina, zkráceně Marod. Před šesti lety jsme chtěli zahrát na jedné trampské akci se ženou Ájou několik písní (jako kdysi). Tehdy 10 letý syn Tesák rozhodl, že se přidá a tak vznikl základ kapely. Rok na to se přidala i dcerka Smajlí(to jí bylo osm) a basák Luboš. Ostravský Marod byl komplet.
Osud zpěvačky a signatářky Charty 77 Marty Kubišové přiblíží v chystaném celovečerním dokumentu Magický hlas rebelky režisérka Olga Sommerová. Píseň Život není pes, která k němu vznikla, nazpívala Kubišová s Anetou Langerovou, která s ní vystupuje v komorním muzikálu o Sidonii Nádherné.
Karel Kryl. Písničkář, na kterého se nezapomnělo, přestože od jeho smrti uplynulo už dvacet let... Respektovaný publicista Miloš Čermák nabízí plastický portrét jednoho z nejvzývanějších a zároveň nejrozporuplnějších „mužů s kytarou“, kteří se kdy objevili na naší hudební scéně.
Kam na to chodíte? Tuhle otázku slyšel Vlasta Redl, jeden z nejosobitějších muzikantů současnosti, od svých příznivců i kolegů muzikantů nesčetněkrát.
Muzeum a archiv populární hudby připravilo svou první letošní výstavu, zasvěcenou českému písničkáři Karlu Krylovi, od jehož narození a smrti letos uplyne sedmdesát, respektive dvacet let.
Anna K, Lenka Nová a Aneta Langerová, to je pořadí v kategorii zpěvačka roku, jejíž vyhlášení proběhlo v sobotu 15. března v rámci udělování hudebních cen Žebřík 2013 Bacardi Music Awards.
Petr Ulrych slaví 21. února sedmdesátku, Hana se narodila 31. března 1949 a společně už hrají a zpívají neuvěřitelných padesát let. Připočteme-li k tomu ještě čtyřicet let od narození jejich skupiny Javory a pětileté výročí mladšího bratříčka Javory beatu, máme tady důvod k oslavám několika významných výročí jedinečné hudební legendy!