Pod souhrnným názvem Archivy se otevírají práv? vychází kolekce unikátních koncert? Jaromíra Nohavici, Karla Kryla, Pavla Dobeše a Pepy Streichla. Záznamy pocházejí z rozsáhlého archivu nahrávek po?ízených v osmdesátých letech, jejichž zdroj se teprve nedávno objevil…
Dosud nezveřejněné záznamy jsou jedinečným dobovým dokumentem. Přibližují neopakovatelnou atmosféru tehdejších koncertů, spontánní chvíle souznění i důvěrné sdílení pocitu spiklenectví všech zúčastněných. Lidé v tehdejším Československu si podobné nahrávky kopírovali a v mizerné kvalitě na kazetách a magnetofonových páscích samizdatově šířili.
V rámci edice Archivy se otevírají vychází například jedno z prvních vystoupení Jaromíra Nohavici, který byl v době pořízení záznamu v roce 1982 prakticky neznámým písničkářem. K dispozici je i Nohavicův koncert z roku 1984. Oba záznamy nabízejí nejen skladby, které se později staly zpěvákovými největšími hity (Bláznivá Markéta, Když mě brali za vojáka apod.), ale též písně, které Nohavica oficiálně nikdy nevydal.
Zpřístupnění archivu rovněž umožňuje sdílet revoluční nadšení na koncertě Karla Kryla, jenž se v roce 1989 slavně vrátil z exilu a s písničkami jako Morituri te salutant, Anděl nebo Nevidomá dívka předstoupil před publikum v ostravské hale Tatran.
Dochoval se též záznam koncertu Pavla Dobeše z roku 1984. Připomenout si tak můžeme nejen jeho písně, které během normalizace zlidověly (např. Jarmila, Zátiší s červy, Blažek), ale také Dobešovy originální povídky (např. Milá Sally, Milý sloupku), jimiž svá vystoupení prokládal.
Podle dostupných materiálů by Pepa Streichl měl být prvním písničkářem, který byl v ČSSR odsouzen za písničku (1969). Streichl před revolucí nic oficiálně nevydal, o to cennější je autentický záznam jeho písní z osmdesátých let, který v rámci edice Archivy se otevírají nyní vychází.
Zdroj: www.emimusic.cz