Na to, že jsme z celosvětového hlediska mrňavá zemička, máme – z našeho pohledu – slušnou písničkářskou první ligu. Dokonce (abych se ještě přidržel sportovní terminologie) má dvě divize.
V té první jsou Kryl, Merta, Hutka, Lutka, Voňková, Třešňák, Mikolášek a jiní, v té další pak Nohavica, Plíhal, Eben, Ryvolové, Wabi Daněk, Honza Nedvěd, Žalman Lohonka, Kiďák Tomáško, Kapitán Kid Velinský, Huberťák Kučera, Samson Lenk a zase další. Tihle všichni a mnozí, které jsem nejmenoval, dělají podle nátury svých posluchačů radost dalším a dalším z deseti milionů obyvatel naší republiky.
Dáša Voňková bydlí v Pyšelích, což není od Prahy moc daleko, ale v Matičce zas tak často nehraje, a tak jsem si její koncert v Dobré trafice nemohl nechat ujít.
Dobrá trafika je v Hellichově ulici na cestě mezi Újezdem a Malostranským náměstím naproti sokolskému Tyršovu domu. Kousek za ní se začíná zvedat Petřín ke strahovskému vrcholu, kousek od ní je proslavené Pražské jezulátko, ještě kousek dál tolik fotografovaný chrám svatého Mikuláše a kousek níž na Malostranském náměstí, kde patrně bude zase stát sousoší maršála Radeckého, je kultovní folková – a nejen folková – Malostranská beseda. Tedy rozhodně správné místo pro dobrou píseň, ještě kdyby víc přitlačilo tam rovněž umístěné ministerstvo školství.
Dáša Voňková - Andrtová se proslavila nejprve průzračnými písněmi a holčičím, později ženským viděním světa, pak však začala používat populární kytaru zcela neobvyklým stylem a svým způsobem hraní a vidění světa posléze pronikla i za hranice našeho státu. Dostatek důvodů, proč zamířit do Dobré trafiky.
Dobrá trafika začíná spíš jako antikvariát, ale když neminete strmé schůdky, najdete ve sklepě pod klenutým cihlovým stropem tu nejprostornější místnost, v které se hraje. V cihlové zdi hoří několik svíček, židle každý pes jiná ves jsou seřazeny do půlkruhu kolem rohu, který patří účinkujícímu.
Dáša Voňková přišla v prošedivělých vlasech, které jí velmi sluší, a v brejličkách bez obrubních rámečků, usmála se na všechny na zaplněných židlích, vyndala z futrálu kytaru, z igelitových sáčků dva smyčce, zkontrolovala, zda mají posluchači čaj, víno nebo pivo k pití a začala písničkou o čisté vodě… Tím začaly její písně. Byly o přírodě, o jasném dni, o tajemství víry, ale i proudu vody či květu, byla to nádherná krajinomalba, ovšem nikoliv barvičkami, nýbrž slovy a tóny. Potlesk sílil, nemohly jej zdusit ani kabáty přehozené přes opěradla židlí, ani bágly odložené podél stěn. Bylo zřetelné, jak ženský pohled na svět – třeba sluníčko žluté jako žloutek – nenechává v klidu ani vousaté tváře či nablýskané plešky chlapů. Dáša mezi písničkami moc nemluvila, ale její blízkost, která v tomhle podzemním pokojíčku nepotřebuje nějaké ozvučení, byla jasná. Písničkářka ji občas ještě přiživila nějakou poznámkou – to když například zveřejnila, že v první řadě sedí sestry Matouškovy, jejichž tatínek učí na HAMU, a že doufá, že sluchařky jí neřeknou, kdyby měla rozladěnou kytaru…
Venku na ulici zval plakát do Dobré trafiky na Vítání jara, ale jaro bezpečně vítaly už Dášiny písně. Když zazpívala tu, která patřila všem mužům, kteří nás opustili kvůli cestě na nebesa, sáhla po smyčcích a začala kouzlit s tóny. Byl to zážitek a nemám na to, abych jej nějak rozpitvával. I druhá hodina koncertu uběhla až nespravedlivě rychle a poslední písnička udělala uzlík za repertoárem, protože jak úvodní píseň byla o čisté vodě, tak ta poslední byla o očistném proudu. Nevím, zda to byl záměr, ale ten název vyjádřil celý večer.
Foto: Svatopluk Ždímal
Projekt Paapaa vznikl na podzim roku 2006. Původně byl zamýšlen jako společný studiový projekt Jiřího Zemana a Martina Šímy. Zpočátku šlo o víceméně kabaretní program s choreografií a dozpívávané halfplaybacky.
Zpěvačka Blanka Šrůmová známá ze skupiny Tichá Dohoda vydává po deseti letech sólovou novinku. Na minialbum stylově nazvané Divokej Praha – Západ zařadila svoje autorské písně a coververzi Presleyho I Just Can’t Help Believin’.
Sestava: Kosmonaut (kytara, zpěv); Štěpán Axman (basovka, zpěv), Aleš Vosáhlo (cajón, kytara, zpěv), Pavel Karas (kytara, zpěv).
Matláškovic rodina, zkráceně Marod. Před šesti lety jsme chtěli zahrát na jedné trampské akci se ženou Ájou několik písní (jako kdysi). Tehdy 10 letý syn Tesák rozhodl, že se přidá a tak vznikl základ kapely. Rok na to se přidala i dcerka Smajlí(to jí bylo osm) a basák Luboš. Ostravský Marod byl komplet.
Osud zpěvačky a signatářky Charty 77 Marty Kubišové přiblíží v chystaném celovečerním dokumentu Magický hlas rebelky režisérka Olga Sommerová. Píseň Život není pes, která k němu vznikla, nazpívala Kubišová s Anetou Langerovou, která s ní vystupuje v komorním muzikálu o Sidonii Nádherné.
Karel Kryl. Písničkář, na kterého se nezapomnělo, přestože od jeho smrti uplynulo už dvacet let... Respektovaný publicista Miloš Čermák nabízí plastický portrét jednoho z nejvzývanějších a zároveň nejrozporuplnějších „mužů s kytarou“, kteří se kdy objevili na naší hudební scéně.
Kam na to chodíte? Tuhle otázku slyšel Vlasta Redl, jeden z nejosobitějších muzikantů současnosti, od svých příznivců i kolegů muzikantů nesčetněkrát.
Muzeum a archiv populární hudby připravilo svou první letošní výstavu, zasvěcenou českému písničkáři Karlu Krylovi, od jehož narození a smrti letos uplyne sedmdesát, respektive dvacet let.
Anna K, Lenka Nová a Aneta Langerová, to je pořadí v kategorii zpěvačka roku, jejíž vyhlášení proběhlo v sobotu 15. března v rámci udělování hudebních cen Žebřík 2013 Bacardi Music Awards.
Petr Ulrych slaví 21. února sedmdesátku, Hana se narodila 31. března 1949 a společně už hrají a zpívají neuvěřitelných padesát let. Připočteme-li k tomu ještě čtyřicet let od narození jejich skupiny Javory a pětileté výročí mladšího bratříčka Javory beatu, máme tady důvod k oslavám několika významných výročí jedinečné hudební legendy!