Muzikanty by určitě mělo zajímat, jak si vedou na poli užití jejich nahrávek, nebo autorství při užití na veřejnosti, což pro ně zajišťují kolektivní správci OSA, Intergram atd. K tomuto poznání a kontrole vytvořily OSA i Intergram elektronickou databázi děl a výkonů.

Muzikant, interpret nebo autor má možnost díky tomu zjistit, jak si jeho písnička nebo nahrávka vede, kolikrát byla kde užita a kolik vydělala. Je tedy i dohledatelné, jestli ti, kdo písničku svého autora užívají na koncertech, hlásí užití těchto skladeb. A to je dost diskutované téma mezi muzikanty a autory.

Podstatné v této problematice je, že autor dává svou písničku do éteru zdarma interpretům a očekává od nich, že ji ohlásí při užití na koncertech. V opačném případě totiž autor písničky nedostane zhola nic. 

Kapela jo, ta dostane honorář. Ale autoři hudby, tedy jiná profese než ta interpretační, jsou tím poškozováni. Možná přijde autorovi pár korun z rádií, která se ovšem ve většině případů moc nepřetrhnou, aby hrála tuzemské a ještě ke všemu nové písničky. Jak víme, hrají se spíš jen proprané starší a úspěšné songy. 

A právě v těch soukromých účtech na OSA a Intergramu je to všechno zachycené, a dá se tedy podle toho i přitlačit tam, kde to skřípe. Jak víte, na Portě je požadavek nahlásit nejen repertoár, který budete hrát, ale taky to, jestli je ten repertoár chráněný OSA. To je dost důležité pro výši poplatku pořadatele. Často slýchávám: „Naše kapela není v OSA, tak chceme hrát bez OSA poplatků.“ Ale to je blbost, protože kapela jako taková nespadá ochranou pod OSA. Její členové mohou být ovšem zastupováni Intergramem, což je dost důležité zase při užívání nahrávek… Osobně doporučuji být zastupován. V SAI jsme vydali i brožurku Muzikantův průvodce byrokracií a tam toho je o OSA i Intergramu a celé problematice hudebního dění dost (www.sai.cz). Kohokoli ta problematika zajímá, můžeme vám podat spoustu užitečných informací i osobně. Tak se na SAI - Svaz autorů a interpretů - klidně obraťte s jakýmkoli problémem.