Log in

Předzesilovač pro akustickou kytaru - proč a nač

Aura Spectrum

27 let se zabývám elektrifikací akustických kytar, a navíc mi i při mé dlouholeté pódiové praxi prošlo rukama opravdu ledacos. Ať už to byly desítky druhů snímání a snímačů, tak všelijakých efektorů a různých krabiček a hejblátek. Vše mělo sloužit k dokonalému přenosu akustického zvuku kytary do aparatury, jak se říká “po drátě”. Málokdy tomu tak opravdu bylo. Pár let mi trvalo, nežli jsem, principiálně v kombinaci různých doporučení výrobců na straně jedné, a špičkových hráčů na straně druhé, při své vlastní pódiové praxi pochopil, jak má vypadat celý ten řetězec elektronických hejblátek tak, aby to mělo smysl a bylo to efektivní.

Nejdůležitější na začátku ozvučovacího řetězce je samozřejmě co nejkvalitnější nástroj osazený špičkovým snímáním. Tady nefungují jakékoli kompromisy a kutilství. Renomované firmy mají zkrátka vývojové laboratoře a výsledek jejich práce je znát jak na výkonu, tak samozřejmě na ceně. Nicméně tato nemalá investice se prostě vyplatí. Dalším, leckdy opomíjeným článkem tohoto řetězce je předzesilovač. Ten slouží k modulaci signálu, a především k jeho zesílení tak, aby ani nejjemnější nuance vašeho tónu nepřišly vniveč v následných kilometrech elektrických drah tištěných spojů mixážních pultů. Poté v řetězci následuje větší, či menší sada efektorů, krabiček a já nevím čeho ještě, která by měla končit kvalitním kombem (kytarovým zesilovačem spojeným s repro boxem). Vše ostatní je kompromis.

Pojďme se teď podívat na předzesilovače signálu pro akustické kytary. Pro mne, kytaristu vyznávajícího čistý a nezkreslený zvuk nástroje, je to základní stavební kámen k dosažení kýžené barvy tónu. Pokud pokukujete po nákladných amerických videoklipech s nádherně znějícími akustikami v jazzové hudbě, blues, acoustic rocku, folku, nebo zvonivých tónech country, vězte, že za to může právě kvalitní předzesilovač, který vám bohužel váš kamarád elektronik doma na stole prostě nepostaví, takže se připravte investovat nemalou částku peněz do uskutečnění vašich představ. Na trhu je jich k dostání široká paleta v rozpětí od dvou do několika desítek tisíc korun. Jde o to, jak máte hluboko do kapsy a jaký je váš cíl. Existují tři kategorie těchto předzesilovačů. Zaprvé analogové, to jsou ty nejlevnější a paradoxně i ty nejdražší(lampové), zadruhé digitální, vzhledem k poměru cena/výkon ti největší dělníci pódií, a nakonec kombinované, se kterými se setkáte povětšinou v nahrávacích studiích.

Vyrábějí se v nejrůznějších kombinacích s dalšími šikovnými aplikacemi, jako je ladička, skokové přepínání úrovně hlasitosti výstupního signálu (ideální pro vaše sólo), nebo s jednoduchým, ale velmi účinným kompresorem pro srovnání dynamiky vaší hry. Pokud jsou dvoukanálové, je druhý vstup ideální pro mikrofon, kterým sejmete nástroj, a tím dosáhnete dokonalosti, kterou nepokazí ani opilý zvukař vesnického formátu. Leckdo s úsměvem odvětí, že má v rámci ozvučení svého nástroje předzesilovač integrovaný v lubu kytary a žádnou krabičku nepotřebuje. Inu, na to je jednoduchý lék. Připojte jeho kytaru k pořádnému předzesilovači a on ho ten povýšený pocit (pokud není hluchý, nebo psychicky postižený) okamžitě přejde. Je pravdou, že na něj zároveň může nový sytý a silný signál okamžitě prozradit veškeré nedostatky jeho kytarového umění, ale “to už jinde jsme…to je jiná vesnice”, jak praví klasik v pohádce.

Ideální volbou pro pódium pro běžné hraní je pořídit si předzesilovač v cenové hladině od pěti do deseti tisíc korun. Za tyto peníze se u nás dají pořídit opravdu kvalitní pomocníci, kteří vám umožní vyjádřit vše, co pomocí tvorby tónu na struně chcete sdělit posluchači. A pokud nemáte jakoukoli zkušenost s tímto druhem zpracování signálu a chcete si nějaký ten vypečený kousek pořídit, nezapomeňte se kouknout na předzesilovače značky BBE, Headway, L.R.Baggs, nebo Fischmann AURA. Každý z nich nabízí jiné možnosti a každý hraje úplně jinak, přesto však skvěle. V zásadě platí, že kvalitní předzesilovač signálu pro akustické kytary vám umožní přemodulovat “jedovatý a mírně uprskaný” tón vašeho kobylkového piezo snímače v plný a sytý tón. Jde jenom o vaše představy a samozřejmě i o hráčské schopnosti. Pokud patříte k vyznavačům hry prsty pravé ruky a nepoužíváte trsátko, je pro vás kvalitní předzesilovač existenční nutností. Co říci závěrem? Jakákoli součást ozvučovacího řetězce může býti jak dobrým sluhou, tak zlým pánem. Předzesilovače signálu nejsou výjimkou.

Tak zase někdy příště a ať vám to hraje. Ahoj Tom

Stránky Tomáše Berky