Log in

Kombo na akustickou kytaru ano, nebo ne?

Fishman SA220

Zdravím všechny blázny do akustických kytar ze své pracovny, kde na mě hřímá můj nástroj z 600 W aparatury. Takhle nějak by mohl vypadat můj vstup do živého vysílání rádia kdykoliv v pracovní den od deseti do dvou.

Ale pojďme k úvodní otázce.

Pokud hraju na akustickou kytaru, potřebuji kombo nebo zesilovač? Odpověď je jasná: Nepotřebujete, neb proto hrajete na „akustickou“ kytaru.

Pokud otázka zní: Pokud hraju na elektroakustickou kytaru, potřebuji kombo nebo zesilovač? Odpověď je jasná: Samozřejmě. K čemu by potom z vaší kytary vedla šňůra?

Namítnete, hraju jenom občas s kamarády a „kabel“ mi vede jenom do ladičky… jo a dvakrát mě do něj na countrybále připojil kapelní zvukař, ale hrálo to nanic, tak jsem hrál na mikrofon… A dostáváme se k „jádru pudla“. Jasně že byl váš výkon mizerný, nebo hrát „na kabel“ je třeba se někde naučit, nejlépe pak doma na vlastní aparát. Zjistit, jak správně tvořit tón, aby to znělo a nevrzalo. Zjistit všemožné výhody a nevýhody tohoto stylu hraní atd. Mít kvalitní plně funkční elektroakustickou kytaru a hrát pouze na mikrofon, to je - promiňte mi ten příměr - jako stěhovat po schodech nový těžký botník do čtvrtého patra v domě s plně funkčním výtahem pro šest osob. Hrdinské, ale naprosto zbytečné…

Dalším důvodem je (pokud jste již pokročilejšími hráči), že barvu vašeho tónu nesmíte nechat pouze na zvukaři. To je věc, která se vymstí při první příležitosti, neb stále v našich luzích a hájích platí, že 98 procent zvukařů o správné barvě tónu akustické kytary má jen velmi matné představy, ale povědomost žádnou. Nelze jim to zazlívat, živí je zejména místní rockové mlátičky či dechovka a v nejlepším případě kapely místních tanečních kurzů. Takže vám kytara povětšinou zní tence až drátěně, nebo bučí a hučí anebo si málem zlomíte nehty, jak to máte zakomprimované či jinak různě utažené (pozn. pro zvukaře: ano, na akustickou kytaru se hraje nehty pravé ruky, krom trsátka a prstýnků). Zejména hráči na dvanáctistrunku jsou následkem této místní zvyklosti totálně popraveni a odsouzeni to „šmrdlat“ trsátkem nahoru dolů s útrpným pocitem, že to nějak dopadne. K odstranění toho všeho a nejen k tomu potřebujete svoje kombo, popřípadě zesilovač s bednou, jako konec vašeho ozvučovacího řetězce.

Vybrat to správné kombo je velmi zapeklitá a často podceňovaná věc. Existuje velmi mnoho faktorů, které ovlivňují tuto volbu. Pokusím se vás teď alespoň trochu nasměrovat, jak na to. V prvé řadě u aparatur pro akustickou kytaru nehodnoťte podle výkonu, nebo i 40 W aparát udělá leckdy větší parádu nežli „krabice jako lednice“.

Na rozdíl od elektrických kytar je „lampová verze“ aparatury vhodná pouze pro kytary osazené nylonovými strunami. Na kovové struny se zkrátka nehodí, tam bych zůstal u tranzistorového nebo kombinovaného provedení zesilovače. Doporučoval bych „rychlý reproduktor“, v současné době na tomto poli vítězí reproduktory s neodymiovým magnetem, nebo alespoň dvoupásmové osazení reproboxu. Dostane se vám opravdu věrného akustického obrazu. Ohledně značek je to u akustických komb zcela jinak nežli u aparatur na elektrické kytary. Např. značka Mashall v tomto segmentu představuje spíše cenově přijatelné kompromisní řešení (akustická komba) nežli nějaký omamný výsledek. Totéž platí o značce Roland ve stejném segmentu. Opakem je třeba firma Fender, jejichž akustické kombo je celkem zdařilým krokem vpřed. Je mnoho značek známých i neznámých. Já bych se při výběru zastavil u značek, jakými jsou ACUS, FISHMAN, BOSE, HEADWAY nebo třeba AER, těm „hraje“ všechno, jenom si vybrat model, který vám zrovna bude vyhovovat. Mám osobní dlouholetou zkušenost s AER Acousticube 3. To je prostě dokonalá zvuková laboratoř pro akustické kytary. Minulou sezónu jsem používal Fishman 220. Je to skvělý pomocník, zvlášť hrajete-li vestoje nebo na barové židli. Těleso této aparatury je umístěno na stativu tak, že máte reproduktory ve výši očí, což je výhoda, neb máte absolutní kontrolu nad tvorbou tónu. Rozhodně vám ke každému kombu doporučuji koupit i stojan. Jednak na pódiu nebudete kolegům „hulákat do uší“ a zadruhé je tu ta zmíněná poslechová výhoda, zaručující okamžitou kontrolu na tím, co právě děláte. 

K tomuto tématu se určitě ještě někdy vrátíme, neb vývoj běží mílovými kroky a je to obšírné téma.

Mějte se prima a ať vám to hraje. 

Tom